Som att mina tankar inte är mina
Hej!
Jag har ett jobbigt problem som på senare tid börjar påverka mig mycket. Jag kan inte alltid behålla mina tankar, det är som om att min tanke byts ut mot någon annas tanke. I mina tankar hör jag mig egen röst,men så blir den tanke plöstligt attackerad av en annan tanke som pratar om något annat och det är inte min egna röst som "tänker" utan det vara tio andra tankeröster.
Det känns som att mina tankar inte är mina egna, som om de störande tankarna/röster distrahera mig hela tiden. Om jag  försöker läsa en bok så kan dessa tankeröster första min tanke process och jag kan fokusera på det jag gör.
Det är som att mina tankar byts ut mot andras tankar. Som om någon annans tankar flyttar in i mitt huvud.
Hoppas det går att förstå vad jag har skrivit, nu var tankarna väldigt jobbiga att kontrollera. Finns det någon hjälp för sånt här?

BUP svarar:
Hej!
Det är väldigt obehagligt att uppleva som att det i huvudet finns olika störande tankeröster. Hur det kommer sig att man har sådana upplevelser är väldigt olika. Det finns hjälp att få så att de försvinner.
För att kunna förstå vad det handlar om, och för att kunna få rätt hjälp, behöver du få prata med någon. Vart du ska söka dig beror lite på din ålder, som du inte skrivit ut här.
En allmän rekommendation är därför att beställa tid till läkare på vårdcentralen.
Ett alternativ kan vara att gå till skolsköterskan eller skolkuratorn. Vem i din närhet skulle du kunna berätta för? Det är ofta bra att ta med sig någon när man söker hjälp för denna typ av besvär.
Vill du nysta lite mer i denna fråga, föreslår vi att du kontaktar Föreningen Tilia via deras chatt. Dit kan man höra av sig med frågor som handlar om psykisk ohälsa.
Du kan även ringa till sjukvårdsupplysningen på 1177.
Jag hoppas du får bra hjälp!