Rädd för att kräkas offentligt
Hej
jag är en 13 årig snart 14 årig kille, och jag är alltid rädd för att kräkas offentligt, när jag går till skolan, till affärer eller är på stan eller andra ställen med folk, så blir jag nervös och det känns som att jag ska spy, jag blir typ "slemmig" i halsen och får svårt att svälja. Så innan jag går på vissa lektioner kan jag gå till toan och spy för att jag inte vill spy inne på lektionen. Jag är inte rädd för att kräkas i sig, bara inför andra personer
det är jättejobbigt och det hindrar mig från att göra saker som jag egentligen vill men inte vågar på grund av den där "saken". Det varierar i perioder hur mycket det är, har haft det sen 4 an och nu under sommarlovet och under sjuan har det varit värst. Jag börjar snart skolan igen och jag vill gärna få bort det.
Är det något att gå till Bup för ? , vad är det för något jag har ? Och vad kan jag göra åt det ? Är det social fobi ?
kanske kan tillägga att jag gick där för tvångsyndrom i några månader. Hoppas a
Mvh beppsson.
Beppsson

BUP svarar:
Hej Beppsson.
Vad bra att du hör av dig till oss om detta som är riktigt plågsamt för dig. Det låter jättejobbigt. Det verkar som du ägnar en stor del av din kraft och energi åt att oroa dig för att kräkas och den energin vore det mycket bättre om du kunde använda till annat. Jag föreställer mig att du är rejält trött och slutkörd efter en dag i skolan, eller på stan? Klart att du inte ska behöva ha det så, och du, det finns väldigt bra hjälp att få när man lider av rädslor av olika slag.
Du har fått hjälp från BUP förut och jag tycker absolut att det är en bra idé att du ber dina föräldrar att kontakta den mottagning där du fick hjälp förra gången du mådde dåligt.
Tveka inte att söka hjälp, du kan absolut bli fri från detta.
Ta hand om dig.