Många frågar om jag har ADHD
Hej! Jag är 13  gammal och har problem med att koncentrera mig på lektionen, sitta still,hamnar ofta i bråk. Mina föreldrar har aldrig brytt sig om vad jag gör eller gur det går i skolan, idag heöt plötsligt har de börjat fåga mig hur det går i skolan o så vidare, jag vill inte prata med mina föreldrar om mina problem! Jag får också veldigt många frågor om jag har ADHD eller nått liknande! Kan det va så att jag har ADHD? Eller cad kan det baro på?
Julia

BUP svarar:
Hej Julia!
Det går tyvärr inte svara på din fråga om du har ADHD utan för att svara på det krävs att du har fått genomföra en professionell bedömning eller utredning som det också kan kallas. Många barn och ungdomar upplever att de kan ha olika svårigheter med att koncentrera sig och sitta still längre stunder men de bakomliggande orsakerna kan variera mycket.
Idag har det blivit vanligare att man snabbare förknippar koncentrationsproblem och rastlöshet med tankar om diagnosen ADHD. Det kan å ena sidan vara bra att de barn och unga som har ADHD tidigare uppmärksammans. Å andra sidan kan helt andra problem ibland finnas som bidrar till svårigheterna att koncentrera sig i skolan och då kan det ju kännas förvirrande att få en annan förklaring än man först trodde.
Oavsett om man har en diagnos eller inte så har barn och unga rätt att få det stöd och de anpassningar man behöver i skolan utifrån de behov man har.
Du skriver att du också ofta hamnar i bråk och att du känner att dina föräldrar aldrig har brytt sig innan vad du gör och hur det går i skolan. Hur man har det hemma i familjen och i kontakten med jämnåriga kan t.ex. också ha betydelse för hur man mår och kan fokusera på lektioner.
Jag tror du skulle vara hjälpt av att prata med en vuxen om de frågor du har. Du skriver att du inte vill prata med dina föräldrar, skulle du kunna gå till din skolkurator eller kanske skolsköterska? Elevhälsan är vana att prata med elever om olika frågor, både när det blir bråk med andra, problem i skolan och om det är svårt att prata med sina föräldrar. De kan då hjälpa dig med hur man kan gå tillväga för att stödja dig vidare. Hoppas du fick hjälp av detta svar även om vi inte kunde svara helt på din fråga!