Bacillskräck
Bacillskräck kan inte äta tillsammans med andra känns som deras spott kommer på maten när dom pratar, måste använda plastbestick för det kan vara smuts kvar annars. Måste tvätta händerna hela tiden och nu fått utslag där liknande eksem och i ansiktet prickar. Vägrar duscha med andra efter gympan hatar när nån lagt sina kläder som nuddar.
Hur kan man bli av med detta? Har blivit värre och värre började ned besticken...
Raz123

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga! Det du beskriver med ökad rädsla för baciller, ökade tankar om hygien och beteenden att tvätta dig allt mer och hålla koll på olika saker låter som det man brukar kalla för tvångstankar eller tvångshandlingar.
Många, många människor har tvångsmässiga tankar och beteenden, så många att man kan säga att det är vanligt i sig att ha det i någon grad. Hos vissa personer ökar dessa besvär med tvång och man kan då komma in i ett jobbigt tillstånd med stor upptagenhet kring dessa tankar och beteenden.
När man upplever att tvånget har ökat och ställer till med olika problem för en i vardagen och kanske till och med skapar oro och ångest så är det ett jättebra steg att ta tag i detta och söka hjälp. Det är ett välkänt problem som det finns bra behandling för!
Du kan berätta för dina föräldrar att du vill att ni ska gå till en psykolog så du får göra vad som kallas för en bedömning, vanligen får man svara på olika frågor och kanske fylla i något formulär. En professionell bedömning behövs för att man mer säkert ska kunna veta att det verkligen handlar om tvångssyndrom. Då kommer du också få mer information om hur behandling går till. Jag skickar även med några artiklar med mer information som du kan läsa om du vill.
Ofta kan föräldrarna ringa direkt till BUP och boka en tid. Skulle det kännas svårt för dig att ta upp det direkt med dina föräldrar så kan du först gå till skolkuratorn som kan hjälpa dig att prata med föräldrarna.
Ge inte upp, det brukar bli mycket bättre efter behandling!