Känner mig bortkopplad från mitt eget liv
Mitt liv brukade vara normalt men jag har under en längre tid, jag minns imte hur länge men kanske 5 år, kännt mig helt bortkopplad från mitt eget liv. Jag känner inte igen mig själv när jag ser mig i spegeln och jag känner inte igen min familj och mina vänner. Jag vet hur dem ser ut visst, men det är som att dem är främlingar. Jag tror ibland att vissa delar av mitt liv inte är verkliga, att mina minnen aldrig hände. Jag hade problem med audiativa halluciunationer innan och gick i terapi för det i ett år men jag tror att dem är tillbaka. Jag vet att jag är deprimerad, för det säger alla läkare, och visserligen är jag självmordsbenägen men jag skulle nog aldrig göra det. Det känns fel, mina föräldrar skulle aldrig komma över det, dessutom så är det inte mitt liv att ta. Det är någon annans.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker att du är bra på att uttrycka dig om upplevelser som säkert kan kännas ganska svåra att förklara och sätta ord på.
Du har inte formulerat en konkret fråga som jag uppfattar det i ditt brev men du lyfter viktiga frågor, eller beskrivningar, rörande hur man kan känna, tänka och uppleva verkligheten. Ibland kan sådana känslor och upplevelser väcka stark rädsla och obehag då det kan vara förknippat med känslor av bristande kontroll över sig själv och över verklighetsuppfattningen.
När man har sådana upplevelser som du beskriver så brukar det vara bra att söka till BUP för hjälp att förstå mer om dessa besvär. Du skriver att du tidigare har träffat en terapeut och läkare. Var det på BUP? Jag funderar på om det i så fall skulle vara möjligt för dig att höra av dig till dem. Ganska ofta kan man återuppta kontakten hos sin tidigare terapeut eller läkare om du också önskar det.
När du får tid hos läkare eller behandlare så är det viktigt att du berättar om dessa upplevelser som du skriver till oss om så de tillsammans med dig kan bestämma hur ni går vidare.
Ibland kan sådana symtom som du beskriver vara kopplade till känslomässig stress och ångest, men ibland kan det finnas en allvarligare problematik som man då kan behöva få hjälp att utreda vidare.
Om du skulle uppleva att dessa besvär med ökade overklighetskänslor eller att du får stark rädsla, problem att sova i väntan på ett planerat vårdbesök, så kan du höra av dig akut till BUP och få råd och bestämma om du behöver få en snabbare tid.
Ta hand om dig!