Har mycket att berätta
Hej! Mår as dåligt å vill inte gå till skolan. De pratar me skolan å de säger som att de ä mitt fel! Å sen så vill de konstanta min pappa så jag kommer till skolan, men anledning till att jag gick till skolan förut va bara att jag va rädd för han! Får panik snart behöver bara prata me nån! Mycke mer att berätta men kan inte skriva allt här!
Fattar inte

BUP svarar:
Hej!
Jag tror att du verkligen har mycket att berätta som du inte orkar skriva ner i ett mejl. Det kan vara både mycket och också komplicerat.
Till exempel hur det kommer sig att du mår så dåligt i skolan att du inte alls vill gå dit. Är du kanske mobbad där? Är du rädd för att tala inför klassen? Har du svårt med koncentrationen eller du kanske tycker att det svårt att förstå vad lärarna egentligen säger, svårt att hänga med när de ger olika instruktioner? Eller är du kanske rädd för en viss lärare? Det kan finnas tusen olika orsaker till ett barn inte vill gå till skolan.  Det brukar inte vara barnets fel. Det brukar vara en hel del andra omständigheter. Och du har helt rätt i att du behöver prata med någon om allt som gör att du inte vill gå till skolan.
Du ska gå till skolkurator och säga som du skriver: du är rädd för att alla tycker att allt är ditt fel. Det är viktigt att du säger det. Och jag är helt säker på att kuratorn inte kommer att tycka att allt är ditt fel. Hon eller han kan hjälpa dig att reda ut vad som händer i skolan, vad är det som gör att du inte vill vara där. Sedan kan ni tillsammans fundera på vad man ska göra för att du ska trivas i skolan, vilka konkreta saker måste man göra för att underlätta för dig.
Men det finns en sak till som är lika viktig. Du måste säga till kurator att du är rädd för din pappa. Vad gör han som får dig att vara så rädd? Skäller han på dig? Eller hotar han dig med det ena eller andra? Eller slår han dig? Eller bestraffar han dig på andra sätt? Berätta för kuratorn! Ju mer du berättar om dina problem desto större är chansen att du blir rätt förstådd och får rätt hjälp.
Finns det en mamma för dig? Vet hon i så fall om dina svårigheter? Går det att prata och få hjälp av henne?
Förhala inte detta nu! Du vet att det finns skolplikt i Sverige och föräldrarna är ansvariga för att barnet går till skolan. Men samtidigt är det skolans ansvar och skyldighet att ordna det för barnet så att barnet mår bra i skolan.
Jag tycker att det är bäst att du går till skolkuratorn eller skolsköterskan som finns i din skola. Men självklart kan du tala också med en lärare som du kanske har förtroende för. Än en gång: ingen kommer att tro att allt är ditt fel bara du vågar berätta så som det är för dig!
Utanför skolan kan du också gå till ungdomsmottagningen och få råd och stöd. På nätet kan du chatta med någon på Barnens rätt i samhället eller på tjejzonen.se
Du ska inte vara ensam med allt detta. Ta tag i din situation, välj något av mina förslag.