Kan man bota depression?
Hej! Jag har en känsla som jag tror är depression. Jag har ADHD i mental form, och jag tar 54mg concerta varje dag vilket förstör min aptit. Jag har gjort lite tester på internet om depression och där står det att jag har en mild depression. Hur vet man om man är deprimerad och finns det nått sätt att bota det?
Anonym

BUP svarar:
Hej
Du frågar om en depression går att bota och undrar om du är deprimerad. Två viktiga frågor. Jag förstår verkligen att dessa frågor är aktuella för dig i och med att du tagit dig tid att gå in på nätet och söka information, även vågat fylla i några formulär. Det är ett bra första steg att fylla på med kunskap och då är internet bra. Jag skrev medvetet ett bra första steg för sedan måste man prata med någon vuxen om sina funderingar runt detta.
En depression går att bota. Det kan ta tid, med det går. På frågan om du är deprimerad eller inte vill jag bara säga du bär på en känsla som ska tas på största allvar.
För att gå vidare med att besvara denna fråga så behöver du tillsammans med dina föräldrar träffa någon som är utbildad och kunnig att bedöma om du är deprimerad eller inte. Skulle rekommendera att ta kontakt med din läkare som skriver ut din medicin. Han eller hon kan hjälpa dig. Hen kan ta hand om frågan själv eller hänvisa er vidare. Ett annat bra alternativ är om du har träffat någon psykolog eller kurator. Den kontakten kanske finns kvar eller kan återupptas?
Du beskriver inte hur ditt liv ser ut just nu. Jag har träffat en hel del barn och ungdomar som varit deprimerade. Om du orkar gå i skolan är det jättebra. Om du sedan träffar dina kamrater och är aktiv på din fritid är det hur bra som helst. Om du pallar med detta är det kanon. Vissa saker kanske inte känns lika roliga men det är viktigt att du gör dem ändå.
När man är deprimerad så kanske man bara skulle vilja ligga med huvudet under täcket, sova och hoppas att man vaknar glad igen. Att ligga i sängen hjälper inte alls. Man måste göra tvärt om. Vara aktiv, sköta sin sömn, kost och motion. Det är nyckeln till att bli kvitt sin depression.
När man är deprimerad och känner sig ledsen är det viktigt att man får mycket stöd av sin familj. Beröm för det man orkar med och förståelse för att det kan kännas tungt och en tröstande kram när man behöver det.
Tack för ditt brev och tänker avslutningsvis återupprepa den viktigaste frågan
Depression går att bota
Morsning!