BUP överdriver problemen
Det känns som att BUP överdriver mina problem.
Jag får dåliga vibbar av er. För ni skrämmer bara upp min mamma helt i onödan. Och sen när jag ska försöka lugna ned henne litar hon inte på mig för att, era ord är av större värde. Jag har under snart ett år haft ett självskadebeteende och enligt BUP har jag en deppresion. Men jag upplever inte det själv, ni säger patient till mig? Det känns som att ni tror det värsta om mig och att jag är helt sjuk i huvudet. Är obekväm. De är jag som vet bäst, det är inte ni som går runt med mina känslor, tankar och problem. BUP vet inte om mitt självskadebeteende och det är så jag vill ha det. Ni kommer bara vända min mamma emot mig för att hennes oro kommer ta över. För det är rätt uppenbart att mina föräldrar måste veta om ni vet. Dem äger ju mig.
Trött på BUP och livet.

BUP svarar:
Hej!
Du har fullständigt rätt i att det är du som vet bäst vilka tankar far runt i ditt huvud, vad du känner och vilka problem du brottas med. Till BUP ska man gå om man ser och känner (erkänner för sig själv) att man på egen hand eller enbart med hjälp av familjen inte kan ta itu med sina problem. Det är grunden till att kunna få rätt behandling. Och för att få rätt förståelse för problemen behöver man vara i möjligaste mån öppen och våga/vilja berätta. Annars finns det risk att man missförstår, uppfattar fel, att man så att säga talar förbi varandra.
Du är upprörd av att du inte känner igen dig i den bedömning du får på BUP. Jag kan inte veta vad som har gått fel i dina möten på BUP men någonting stämmer inte och det måste man tala om med sin behandlare. Du tycker inte att du har en depression som BUP tycker och du är hemskt irriterad av att din mamma är orolig av den bedömning som BUP gör.
Vet du, grundregeln är att en patient måste vara aktiv och delaktig i bedömningen och behandlingen. Om du ifrågasätter BUP:s sätt att möta dina invändningar är det bästa att visa att du inte är ledsen, att du är aktiv och glad i skolan och på fritiden, att du  kan sova bra, och liknande. För resten betyder inte en depression eller nedstämdhet diagnos att du är "helt sjuk i huvudet".  Denna diagnos betyder bara att man ofta och under längre perioder är just nedstämd och det påverkar en så pass mycket att man inte fungerar bra och huvudsakligen att man inte mår bra. Då försöker man reda ut vad som ligger bakom ens ledsenhet, nedstämdhet och vad man kan göra åt dessa orsaker, hur kan man ändra på de konkreta omständigheter som man finner som förklaring till nedstämdheten. Hur det är i ditt fall vet du förstås bäst.
Men här finns ytterligare en hund begraven. Du ha ett självskadebeteende som du försöker dölja, hemlighålla. Precis som det alltid finns en rad orsaker till nedstämdhet och depression (utan att någon skulle vara "sjuk i huvudet") så finns det också alltid en rad orsaker till att man väljer att skada sig själv som problemlösning. Jag tror att du redan vet att att det inte löser problemen men onekligen kan ge en viss lättnad i stunden. Å andra sidan är det ett stort hinder för din behandlare på BUP att förstå dig rätt att du inte vill berätta om detta. Självskadebeteende är tyvärr ett utbrett problem bland ungdomar och det finns goda behandlingsmetoder. Dessa går ut på att man tittar på vad det är för plågsamma känslor och tankar som man försöker döva genom att skada sig på något sätt. I vilka situationer kommer detta behov att döva smärtan, genom en annan smärta, upp. Därefter kan man tillsammans komma fram till hur man löser problemen på ett bra sätt, som verkligen blir en lösning och inte bara tillfällig lindring av ångest eller kanske just nedstämdhet.
Alltså rekommenderar jag att du tar upp med din behandlare varför du inte anser att du är deprimerad. Ni kan ta den diskussionen i närvaro av din mamma så att hon också får höra dina argument. Sedan måste ta dig samman och våga berätta om de problemen som får dig att skada dig själv. I sånt fall har ni möjlighet att hitta effektiva strategier att hantera detta sammansatta problem.
Till sist: på BUP heter alla besökare "patienter" för att BUP ingår i sjukvården. Du kallas "patient" också på vårdcentralen även om du bara går dit för att de ska ta bort en djupt liggande sticka eller en fästning som du inte kunde peta bort. Du är patient fast egentligen inte sjuk alls. Det är en administrativ benämning och inte en sjukförklaring.
Jag bifogar här några inlägg du kan läsa, bland annat ett som beskriver vad man kan göra om man är missnöjd med BUP.