Livrädd att folk inte ska gilla mig
Hej, är en 17 årig tjej som egentligen har ett riktigt bra liv. Jag har fin familj som bryr sig o mig, har vänner och har inte varit med om något typiskt "hemskt".
Men.... ändå så kan jag må så jäkla dåligt! Har alltid haft väldigt stora prblem med mitt utsende, jämför mig ständigt med mina vänner och andra. Att jag är tjockkare än dem, har finnar och inte lika rolig personlighet. Tycker att jag bara i ful i allmänhet vilket leder till min ångest. Jag kan undvika att prata med folk eller vara disträ när folk pratar med mig för jag inte vill at de ska kolla mig i ansiktet, att de ska se hur jag egentligen ser ut. Dock är inte detta den största anledningen till min ångest och varför jag gråter mig till sömn nästan varje dag. Utan det är min personlighet. jag har ett umgänge där det är väldigt stor press om att vara social, rolig och skön. Samtidigt som man ska vara snygg. och jag själv är stel, pinsam och konstig.
Jag får ångestattaker där mitt hjärta slår jätt ehårt och kan inte riktig röra mig innan jag ska någon stans där jag kommer behöva socialisera mig. Jag är livrädd att folk inte ska gilla mig och jag har ingen aning hur man pratar med folk. Min ångest har gjort att jag ofta inte är med mina vänner om vi ska vara med mera än bara oss. det går perioder då min ångest är som värst då jag inte går till skolan alls. Och grejen är att jag vet jag borde prata med någon om detta och att det är viktigt att utsätta sig för det man e rädd för för då blir an ju bättre. Men jag skäms för min ångest för jag är ändå relativt social och inte dirket överviktig men ändå mår jag så dåligt över det. Jag tänker att jag inte medför något och att man ej märker om jag inte är där. Helt enkelt vet jag att jag inte skulle gillat mig själv och min personlighet om det var någon annan. Dett får mg att känn mig så värdelös att gråta i en hel dag och bara få det att sluta. Tankar om självmord och självskade betende slår mig ofta, och ibland kan jag önska att jag var anoretiker för iallafall då skulle jag vara smal. Jag försöker spy nästan varje dag men det går inte. Men ändå så kan jag inte kontroler mig själv och kan glufsa i mer två chipspåsar nätan varje dag och sedan må ännu sämmre. Jag blir äcklad av mig själv och mina tankar att jag vill vara anoretiker eller tt nåt hemskt ska hända mig för då kommer jag iallafall ha en anledning till att må dåligt.
Jag känner bara att jag har så himla mycket press på hur jag ska vara. Att jag måste se ut på ett viss sätt och bete mig på ett visst sätt och att tillocjmed att jag inte förtjänar att mådåligt. Jag vet att det i grunden handlar om att jag borde "börja älska mig själv för den jag är" men hur fan ska jag göra det? Antagligen så kommer ert svar hjälp mig som alla föreläsningar och hemsidor om "tonårs ångest och depression" gör, alltså inget. Men vill bara inte må såhär dåligt!
Förlåt om det var rörigt
kram
Maja

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina frågor. I slutet på brevet visade det sig att du kan vara ganska så irriterad och rätt skarp. Du undrade hur ”fan” du ska kunna börja tycka om dig själv och du förutsåg att vårt svar nog inte skulle hjälpa dig. Du kan ha rätt. Allmänna svar brukar inte räcka så långt. Du har funderat på att söka hjälp. Då förvandlas de allmänna frågorna och svaren till mer specifika och personliga.
Jag tyckte om att du kunde vara irriterad och skarp. Vågar du var det med andra också utan att be om ursäkt? Eller blir du bara arg och irriterad på dig själv och allt du upplever som dina brister?
Du skriver om idealen i din krets. Du ska vara social, rolig och skön samtidigt som du ska vara snygg. Det är lätt att inte uppfylla allt detta och du dömer dig själv hårt. Du blir äcklad av dig själv och skulle inte gilla någon som var som du. Samtidigt vet du att ditt tänkande är fel på något sätt och du undrar hur det ska gå till att tycka bättre om sig själv. Du skriver att du har en bra familj. Kanske kan du berätta för dina föräldrar att du har dessa tankar och känslor om dig själv och att du behöver någon att prata med för att få hjälp mot detta och din påtagliga ångest som ibland också hindrar dig gå till skolan?
Du skriver att du skäms för att du har dessa problem men du ska inte låta det hindra dig från att söka hjälp! Det är mycket lättare att må bättre om du får hjälp och någon att prata med och dessutom hoppas jag att du kan börja trivas med den person du är och inte bara ser på dina fel och brister när du jämför dig med dina ideal. Det är inte rättvist mot dig själv!
Kanske kan du börja med att prata med din skolkurator eftersom dina problem också påverkar ditt skolarbete eller också kan du ta kontakt med en vårdcentral där du bor. Du skulle också kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning. Det viktiga är att du får någon att prata med för det kan vara/är svårt att komma tillrätta med självförakt och liknade problem alldeles själv.