Känns inte som jag pratar på det sättet jag vill
Kan hända att det här med stor sannolikhet är en dum fråga. Men för ett tag sedan skickade jag en fråga och fick svaret att jag kanske kunde prata med en skolkurator eller chatta på tjejzonen. Jag känner mig inte bekväm med skolkuratorn och har nu testat tjejzonen. Och de va jättesnälla och allt. Men när jag berättar om något jag tycker är jobbigt så säger de bara att jag t.ex. är en bra kompis... Och det känns inte som att jag pratar på det sättet jag vill... Jag vill bara få ut allt jag tänker och känner ur systemet men det känns som att allt jag säger tolkas fel och jag vågar inte säga emot heller...
Helt enkelt... jag vill prata med någon. Det vill jag verkligen. Men jag vet inte om mina "problem" är tillräckligt stora för att prata med någon mer professionell... Och ville därför hålla mig mer till nivån av att bara prata, därmed kurator.
Men kuratorn på min skola känns vänlig och allt. Det är bara det att jag inte känner att jag någonsin skulle kunna säga vad jag ville säga utan att det skulle missuppfattas eller liknande... Jag blir bara ännu mer frustrerad än jag redan var...
Finns det några andra lösningar på lite "lättare" problem? Eller  får jag bar strunta i det?
Förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror inte du ska räkna med att någon du pratar med om dina problem, oavsett vad det är för problem, alltid kommer att uppföra sig precis som du önskar. Du skriver att det kändes som det du sade tolkades fel och du vågade inte säga emot. Jag tycker du ska stå på dig och det är väl inte riktigt att säga emot utan mer att klargöra vad du själv tänker och tycker. Den andra kan ju egentligen inte veta. Det är ju bara du som vet hur du mår och hur du vill kunna prata om dig själv och det är viktigt att du får komma till tals annars blir det som att du inte känner att de lyssnar och förstår dig.
Så jag tror att du får vara beredd på missförstånd och oklarheter i ett samtal och du då klargör vad du tänker. På sätt och vis tror jag att du måste ”lära upp” den du pratar med så att den förstår hur du vill ha det. Så har du en vänlig kurator så tycker jag du ska pröva igen och om något missuppfattas så får du klargöra. Jag tycker inte du ska strunta utan försök igen och försök att inte vara så försiktig! Och jag tror med stor sannolikhet att du inte ställer några dumma frågor!
Lycka till.