Slår så jag ska få blåmärken
Självskadebeteende.
Måste det innebära att man skär sig?
För några år sedan så "knäade" jag väggen flera gånger i rad, så hårt jag vågade, jag hindrade ibland mig själv, för att jag skulle få blåmärken. Men efter ett tag slutade jag.
Senaste månaden har jag börjat göra detta igen. Men nu slår jag min arm i hörn av saker och tar saker för att slå på ett visst ställe på axeln där jag vet att det kommer att göra ont. Ibland blir det blåmärken, Ibland inte. Ibland känner jag att det är ömt, eller att det är en bula, men inget syns.
Jag kan nämna att jag har ett blåmärke i skolan för att se om någon lägger en kommentar, men självklart bryr sig ingen. Jag är inte direkt täckt i blåmärken.
Jag vet inte ens helt själv varför jag gör som jag gör. Är det kanske för uppmärksamhet? Jag vet inte...
Iaf så undrar jag om det här faktiskt är ett självskadebeteende, eller bara jag som är dum i huvudet.
Förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Begreppet självskadebeteende brukar användas som en diagnos inom psykiatrin. För att ställa kunna diagnos behöver en vårdgivare, som exempelvis BUP, först göra en utredning. I den ingår att kartlägga inte bara själva beteendet utan även hur man mår och har det runt sig.
Hur är det med dig? Hur kommer det sig att du började om med att göra dig illa? Har det hänt något speciellt? Hur har du det i skolan, med kompisar och i din familj? Den typen av frågor kan man få på BUP. Du berättar inget om det i ditt brev till oss, men det finns något oroande och destruktivt i att du gör dig själv illa med flit. Det går inte att säga utifrån det lilla du skriver att vi rekommenderar dig att ta kontakt med en BUP-mottagning. Däremot kanske du skulle berätta för någon vuxen i din närhet vad du gör mot dig själv.
Du använder signaturen "Förvirrad", vilket låter passande utifrån din berättelse om dig själv. Det är klart att du själv undrar varför du gör som du gör! Med stor sannolikhet är du något på spåren när du undrar om du gör det för att få uppmärksamhet. Tänk på att vi alla behöver få uppmärksamhet! Det är inte något konstigt med det. Alla människor behöver bli uppmärksammade och uppskattade för den de är. Dock blir det tokigt om man känner att man behöver skada sig själv för att bli sedd! Behöver du prata med någon om hur du ska göra kan du till exempel vända dig till skolans kurator.
Hoppas du kan hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig!