Tror jag är deprimerad
Hej, jag går i nian och jag tror jag är deprimerad. Jag har mått dåligt den senaste tiden och jag har haft svårare för en del saker. Jag kan inte somna, kommer knappt upp på morgonen och jag orkar inte med skolan. Varför känner jag så här? Det känns fel att jag mår dåligt, det känns fel att ens tro att jag är deprimerad. Och det är för att mina vänner har det mycket värre än vad jag har. Min vän försökte ta livet av sig för allt som hänt hen. En annan vän dricker och röker och en annan vän som går i skolan med mig säger att hen är deprimerad med. Så jag känner att jag inte kan berätta för någon. På idrotten idag så skulle vi stå i en cirkel och så fick varje person hitta på en rörelse. Jag rörde mig knappt men bara log mot min vän. Sen efter att jag hade gjort min rörelse kändes det bara svårt att stå där och jag gick och satte mig. Klart min vän märkte att jag var nere, men... Jag log ju så der var väl inte så illa. Men det känns så dåligt nu att jag måste ha någon att prata med. Men jag kan inte prata med mina vänner, de är ju deprimerade varför skulle det vara viktigt om jag var det. Inget är egentligen fel. Jag har allt jag behöver. Jag har inte för mycket och jag har inte för lite av nåt, allt är lagom. Men trots det så känner jag en stor stress och känner att jag inte kan säga till någon hur jag faktiskt mår. Jag pratar med mina föräldrar varje gång jag mår dåligt fysiskt, men har aldrig sagt hur jag mår psykiskt. Jag kan prata med dem, men det skulle bara vara så svårt. Jag vill inte oroa dem på något sett. Och det är så jävla svårt att tänka på att jag aldrig kommer kunna berätta för någon och jag vill bara gråta ut och krama någon. Och det är så svårt att bara skriva detta. Jag kände att jag behövde någon så mycket att prata med så jag började söka jättemycket på internet vad man ska göra. Så såg jag att man kan skriva anonymt här. Jag behöver inte säga vem jag är, ingen behöver veta att der är just jag som mår dåligt. Ska jag behöva gråta varje gång innan jag kan sova, ska jag behöva ligga kvar en halvtimme innan jag lämnar sängen på morgonen. Ska jag hålla inne varje gång jag är på väg att gråta i skolan. Det känns bara så jävla jobbigt, hur fan ska jag göra.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss fastän det känns svårt! Vad är det som blir svårt tror du när du står inför att tala med någon om hur du mår? Är du osäker om man kommer att lyssna på dig eller befarar du att andra ska bli så oroade att du själv blir rädd? Är du ovan att tala med andra om dina egna känslor och van att mer lyssna på andra?
Du känner dig stressad och har svårt att sova. När man inte kan sova är det svårt att komma upp på morgonen och att orka med skolan. Stressen över skolan, du går i 9:an, ökar. Det blir en ond cirkel.
Kanske finns också annat som gör dig stressad. Och att inte tala med någon när man mår dåligt tar väldigt mycket kraft.
Jag tycker absolut att du ska vända dig till någon professionell vuxen att tala med. Vi kan många känna igen oss i hur osäker man kan känna sig när man först ska tala med någon om ur man mår. Men man kan säga till den personen att man är osäker, att man bara vill tala om lite i taget och man har rätt att vänta sig att denna kommer att förstå och kunna anpassa samtalet efter det.
Jag tycker också att du ska försöka tala med dina föräldrar om hur du mår. Du säger att ni inte är vana vid att tala om känslor men när man känner sig som du nu gör behöver föräldrar känna till det så de får en möjlighet att stödja dig. Kanske kan de hjälpa dig att få annan hjälp också.
Du och dina föräldrar kan kontakta Bup. Du själv kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.
Du kan också ringa till, mejla eller chatta med Bris eller Tilia.
Gör det fastän du är rädd!