Vill prata med någon om självskadebeteende och ätstörning
Hej! Jag är en 14 årig tjej och jag har ett självskadebeteende och ätstörning.Jag mår väldigt dåligt vissa stunder speciellt på kvällarna! Vill inte berätta för mina föräldrar. Jag vill prata med någon men utan att mina föräldrar blandas in till en början. Jag vill inte gå till kuratorn för det känns inte så bra. Så nu vet jag inte vad jag ska göra för mina vänner säger till mig att snacka med nån?
Hanna Pettersson

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du hörde av dig till oss! Jag tycker som dina kloka vänner, att du borde prata med någon. Som du säkert vet kan både självskadebeteenden och ätstörningar utvecklas till mycket allvarliga tillstånd. Det kan också vara svårt att komma tillrätta med den här typen av problem själv. Och inte minst: det är tungt att bära på allting ensam!
Nedan har jag lagt artiklar om när man ska söka kontakt med BUP, hur det går till och om föräldrarna måste vara informerade. Läs mer där! Lite kort kan man säga att grundregeln är att föräldrarna ska vara inblandade när man har kontakt med BUP, men det brukar vara möjligt att gå på ett första samtal ensam utan att föräldrarna vet om det.
Du kände dig inte bekväm med att vända dig till skolkurator, det skulle jag annars ha tipsat dig om. En annan möjlighet är att du vänder dig till Ungdomsmottagningen. Den kan du ha kontakt med utan att föräldrarna vet om det.
Nedan finns också information om organisationer som ger hjälp via nätet och telefon. ( Shedo är till exempel en förening som stöttar personer som har problem med ätstörningar och självskadebeteenden.)
Ta väl hand om dig, och våga sök hjälp!