Har jättedåligt självförtroende när jag mår dåligt
Hej.
Just nu mår jag verkligen jätte dåligt, vet inte vart jag ska ta vägen. Vet att jag bara har pms, men mår verkligen jätte dåligt, har jätte dåligt sjölvförtroende när jag mår dåligt, kan jag få hjälp om hur jag kan få ett böttre självförtroende? mår dåligt i skolan för jag känner mig så ful hela tiden.
mår dåligt

BUP svarar:
Hej!
Det är hemskt att ha stark PMS (Premenstruella spänningar). Ibland är det som att omgivningen inte tar det på tillräckligt stort allvar. Det kan påverka en person både fysiskt och psykiskt och ofta blir det värre om man redan innan mår dåligt på grund av något. Det låter som att det kan vara så för dig. På UMOs hemsida finns det mycket bra information om kroppen, PMS och en massa annat som är bra att veta för tonåringar. Har du det riktigt svårt föreslår jag att du går till skolsyster och frågar hen om råd och hjälp.
När man kommer i puberteten och får mens påverkas inte bara kroppen. Många tycker att de inte känner igen sig själva. Några blir mer arga och ledsna, liksom känsligare för motgångar. Men man kan också känna sig stark och glad. Väldigt ofta funderar man i tonåren på vem man är, särskilt i förhållande till andra. Man kan bli överdrivet kritisk till sitt eget sätt och utseende. Det leder lätt till ett dåligt självförtroende.
Jag hör att du har det jobbigt och jag tycker att du ska berätta det för de du har närmast, som dina föräldrar eller annan vuxen. Det kan vara skönt och göra en skillnad bara att få prata om det med någon. Kanske har du också någon kompis eller ett syskon som du kan berätta för?
Har du något som du tycker om att göra, något som gör dig glad? Har du fritidsintressen, aktiviteter? Det brukar göra en skillnad för självförtroendet om man gör sådant som man blir på bra humör av. Eftersom det kan vara svårt att komma på vad som är roligt de dagar när man mår som sämst (t ex när man har PMS), kan det vara till hjälp att innan ha skrivit vad man mår bra av. Gör en sådan tipslista till dig själv!
Ett gott självförtroende växer fram med tiden. Önskar dig lycka till på vägen! Om du vill kan du titta lite på vad andra frågat och vår artikel om självbild nedan.