Har varit deprimerad 5-6 år
Hej, jag är 16 år och jag fattar inte vad som är fel på mig.
Jag har varit deprimerad 5-6 år, jag är nedstämd hela tiden och har ingen lust att leva. men jag har vissa perioder där jag mår lite bättre, med bättre menar jag att jag fortfarande är nedstämd hela tiden och fortfarande självmordsbenägen men jag mår ändå bättre och då har jag oftast lite bättre självförtroende m.m och de perioderna varar oftast 1-3 veckor och sen över en natt så mår jag sämre än vad jag gjorde innan den "bättre" perioden varade. jag har funderat om jag kan vara bipolär men när jag har läst om det och det stämmer inte in på mig för jag har inte maniska perioder, utan det är bara att jag tror jag börjar bli på bättringsvägen. jag får sånna perioder ca 2 månader efter varandra och jag förstår inte vad som kan vara fel.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du skriver att du inte vet vad som är fel på dig. Att du varit deprimerad 5-6 år och ibland sämre eller bättre och hela tiden självmordsbenägen. Jag förstår att du hoppas att det ska bli bättre av sig själv men jag tycker inte du ska fortsätta ta den chansen. Du mår alldeles för dåligt och gjort det för länge!
Det finns bra hjälp mot depression. Finns både samtalsbehandling och mediciner som hjälper. Jag uppmanar dig att inte fortsätta må så dåligt utan att du ser till att få hjälp snarast. Om du inte redan gjort det kan du berätta för dina föräldrar att du är nedstämd - deprimerad och behöver få hjälp. Du kan få det på en vårdcentral eller BUP. Eller kanske kan du berätta för din skolkurator och be hen hjälpa dig till en läkarkontakt.
Vänta inte!