Vad gör jag om han blir arg?
Hejsan!
Jag har det egentligen rätt så bra i mitt liv, borde inte klaga. Men det har dykt upp en sak i mitt liv som jag inte vet hur jag ska hantera, och det är därför jag frågar er för jag vill verkligen inte prata med mina föräldrar.
För ett tag sedan spelade jag, min kompis, min kompis bror och sin vän sent på kväll. Vi prata samtidigt vi spelade och efter ett tag var det bara jag och min kompis brors vän kvar i samtalet. Han är schyst, cool, trevlig och våran humor klickar väldigt bra med varandras. Men... jag kan ha gett honom fel vibbar typ. Det märks tydligt att han tycker om mig mer än som en vän och det är där det klämmer. Han påpekar väldigt ofta hur bra jag är, att jag är snäll osv, överdrivet med komplimanger liksom. Men han säger det på tok för ofta, nu reagerar jag inte ens när någon ger mig någon positiv komplimang tänker typ bara  ´aa okej, skit samma´ för i mitt huvud förvandlas dem till sarkastiska negativa ord. Påföljden har väl blivit att jag känner mig väldigt oälskad av min familj.
Ang om jag tycker om honom så känner jag inte efter. Jag vill inte känna vad jag känner för är typ rädd för mig själv. Det känns fel! För oavsett om jag tycker om honom eller inte så spelar det ingen roll vad jag känner, det kommer aldrig bli något mellan oss och anledning är rätt simpel och enkel men kanske svår att förstå. Jag är 14 år, han är 22. Du kanske tycker jag är fånig och patetisk som binder upp mig på en ålder. Men vet inte.. Det är inte 3 eller 4 år emellan oss.. utan 8. Det är många år! Jag har pratat med min kompis om det och hon tycker jag är på ´hal is´. Jag fattar vad hon menar men, skulle man tro att alla är vidriga idioter i samhället, skulle man ju bli tokig. Att jag blir paranoid gör mig bara impulsiv och dumdristig så försöker tänka förståndigt här, Hon tycker också jag ska sluta prata/skriva med honom, typ långsamt men diskret glida ifrån honom och bli tillbaka dragen. Men, hade jag varit i hans situation och någon gjort så emot mig.. jag hade blivit ledsen! Hade inte alls mått bra så då var de det där att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Jag har hög respekt emot alla människor ifrån början, tills dem visar mig att dem inte längre förtjänar den! och det krävs ganska mycket för att man ska få mig på dåligt humör och visa det. Jag ser gärna bättre på att hitta lösningar än att låtsas tro att problemen inte finns. Jag känner mig inte redo för ett förhållande heller. Har inte ens tänkt på sånt och vill bara fokusera på skolan och mig själv för tillfället. Sen i framtiden får jag ta det då.
Känner också typ att det är lite fel av honom, att han själv inte känner att det kanske är bättre att han letar efter tjejer i någorlunda jämn ålder och sånt. Han påpekar ofta att alla lämnar honom så ibland känns de nästan som att han vill att jag ska få skuldkänslor. Han är lite skum. Sen förstår jag inte hur han kan se något i mig med tanke på hur tråkig, nördig och ful jag är.. men i och för sig. Det kanske inte ens är mig han har fokuset på utan bara min kropp.. Jag vet inte! jag spekulerar och på tårna är man ju alltid. Aftonbladet skrämmer ju livet ur än som ung tjej.
Jag vill prata med honom om detta men vet ej hur, mina frågor är då, hur går jag tillväga? Ska jag prata med honom eller ta det via sms? Hur ska jag uttrycka mig och vad gör jag om han blir arg och skäller på mig?
Jag har inga som helst kunskaper eller erfarenheter av kärlek överhuvudtaget så känner mig rätt så osäker och tom i det här ämnet.
Tacksam för svar

BUP svarar:
Hej!
Det du skriver i ditt brev ger intrycket att du själv egentligen väl vet vad du vill. Du vill inte ha något förhållande med honom. Det är han som vill. Du känner att han binder dig med skuldkänslor. Du tycker han är litet skum. Men på grund av skuldkänslorna och rädslan för att han ska bli arg tvekar du.Det är inte alls svårt att förstå att du tycker åldersskillnaden känns fel. 8 år är mycket i din ålder.
Din kompis tycker att du ska akta dig och dra dig undan.  Men oavsett vad hon tycker är det viktigt att  du står upp för vad du själv känner. Kanske är det lättare för dig att sms:a än att tala med honom. Det viktigaste du behöver säga är att du inte vill ha ett förhållande, eller att du inte vill ha sex med honom. Om han blir besviken och arg så är det inte ditt fel och du behöver inte bry dig om det. Han själv borde förstå ditt perspektiv.
Om du vill prata mer med någon om detta kan du ringa, chatta eller maila till Bris eller/ och vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. På undomsmottagningens hemsida finns också artiklar om relationer, kärlek och sex.
Jag bifogar några länkar och tidigare liknande frågor från andra.
Lycka till!