Mår dåligt efter sexuella övergrepp
hej bup!
Jag är en 13-årig tjej som mår psykiskt dåligt. Alla symptomer jag har tyder på depression men jag vet inte. Jag är ledsen och nedstämd alla timmar på dygnet, jag orkar inte gör saker och ligger mest i min säng på dagarna. Jag har självmordstankar och tänker minst 5 gånger per dag, hur man tar sitt liv snabbast och smärtfritt. Jag har googlat på hur många tabletter jag måste ta för att jag ska somna in och varje gång jag ska sova så hoppas jag att jag aldrig ska vakna. Jag har varit med om 2 sexuella övergrepp som jag bara berättat för 2 personer, 2 av mina närmsta vänner. Jag tänker på dem ofta och är besviken över mig själv att jag inte vågade säga nej. Jag har även svårt att somna ibland men blir väldigt trött. Min matlust har förändrats det senaste året och jag har svårt att äta. Jag har även ont i huvudet 6 av 7 dagar i veckan periodvis och väldigt ofta smärtor i magen också. Jag orkar inte med skolan, jag har slutat bry mig om mina betyg och jag har otroligt svårt att koncentrera mig och komma till skott med saker. Detta har blivit väldigt jobbigt då det känns som att mina föräldrar är besvikna på mig. Jag är irriterad hela tiden och blir arg för minsta lilla, det kan vara att min syster förhör mig på glosor och hon ger mig tips och det slutar med att jag skriker på henne att jag vet själv och går in på mitt rum gråtandes. Jag får även plötsliga utbrott då jag skriker, kastar saker i väggen, slänger alla mina kläder på golvet och gråter med ångest. Jag har även kommit fram till att jag har symptomer till adhd. Mina föräldrar måste ju tro att jag är galen. Men dem vet ju inte hur jag mår & känner? Dem vet inte hur det är för mig?
Jag har försökt att berätta för min mamma hur jag känner men hon förstår inte, hon säger bara att jag får kontakta nån som är bra på sånt och att jag måste skärpa min attityd och beteende. Men det går ju inte? Det går inte att förbättra, hur mycket jag än försöker.
Jag behöver hjälp, stor hjälp.
clara

BUP svarar:
Hej Clara!
Tack för ditt brev! Det är väldigt bra att du hörde av dig till oss! Du har helt rätt i att du behöver få hjälp för så här ska du inte behöva må!
Sexuellt övergrepp är något av det värsta man kan vara med om. Man mår väldigt dåligt efteråt. Precis som du beskriver att det är för dig är det för många. Man får ofta svårt att sova på natten och på dagen kan man inte koncentrera sig, man får kraftiga humörsvängningar och tycker inget är roligt längre. Ibland tappar man livslusten helt. Utifrån din beskrivning av ditt mående skulle jag säga att ditt mående i allra högsta grad beror på vad du har varit med om. Och det är viktigt för dig att veta: det finns mycket bra hjälp att få så att du kan må bra igen!
Så starkt att du vågade berätta för dina kompisar! När du försökte prata med din mamma om hur du känner, berättade du då för henne också vad du har varit med om? Jag gissar att dina föräldrar är väldigt oroliga för dig för att de märker att du inte är dig lik, att de känner sig osäkra på vad de ska göra i den här situationen. Tror du att du skulle kunna skriva om vad du har varit med om till din mamma, om du inte redan berättat? Ibland är det lättare att först skriva ner det än att säga det direkt. Kan du fråga dina kompisar hur de tycker du ska prata med din mamma? Kan de vara med när du berättar för henne? Du skulle också kunna gå till kuratorn eller sköterskan på din skola och då ta med dig dina vänner som stöd. De är vana vid att prata om svåra saker. De kommer sedan att kunna hjälpa dig vidare så du får prata med någon som är specialist.
Om det är skönt att först prata med någon i telefon om detta kan du ringa kuratorerna på BRISFöreningen Storasyster har en chatt dit man kan vända sig för att få stöd när man har utsatts för sexuella övergrepp. Det kan vara ett alternativ.
Om det är till stöd för dig kan du på UMO läsa om hur man kan reagera efter sexuella övergrepp. Se även BUPs artiklar här nedan, där du också kan läsa andras frågor som liknar din.
Alla de här olika tipsen skriver jag för att det är så viktigt att du får all den hjälp du behöver! Ta hand om dig och lycka till!