Orkar inte vara hemma då vi bråkar
hej,jag ör 15 och jag mår verkligen inte bra hemma. det är bråkigt och jag är alltid stressad. jag har självmordstankar och det blir alltid värre när jag bråkat med mamma, jag mår alltid bra när jag är hemma själv eller inte är hemma, jag vill inte och orkar inte bo hemma längre. kan jag få en lägenhet eller något för jag klarar inte att bo hemma längre.
MLI

BUP svarar:
Hej
På din fråga om det är möjligt att få en lägenhet har inte jag någon annan boende- lösningen än den du har just nu. Tyvärr.
Lösningen på kort sikt - om man skulle behöva ta en paus från varandra - kan vara att bo hos någon släkting eller nån annan som skulle kunna ställa upp.
Men jag vill betona att jag förstår att dessa konflikter gör dig ledsen och att du då tänker att livet är skit. Det bästa vore ju om era bråk skulle upphöra.
Vad har du och mamma sökt för hjälp för att minska era konflikter? Om man inte kan bo hemma är det socialtjänsten (soc) man får kontakta. Hos soc har man erfarenhet av att möta familjer med stora problem att umgås hemma och har många gånger en familjegrupp som kan hjälpa till.
Finns det någon du har förtroende för och som du kan anförtro dig till för att få hjälp att kontakta socialtjänsten? Har du någon släkting, granne eller finns det någon på din skola (lärare, kurator,skolsköterska) som kan hjälpa dig att kontakta soc?
Du kan förstås kontakta soc själv. Ett annat sätt är att du ringer BRIS. Där kan du vara anonym om du vill och berätta om din situation och samtalet är gratis.
En positiv sak är i alla fall att du trivs hemma då du är hemma själv. Det kanske kan utvidgas till andra hemsituationer.