Trött på mitt liv av olika anledningar
Hej! 13 årig tjej här med självmordstankar ... Vet inte vad jag ska göra ... Jag känner mig så allmäntäcklig. Jag är så trött på mitt liv av flera olika anledningar...
AM

BUP svarar:
Hej!
Vad sorgligt att höra att du mår så dåligt.
Det kan vara riktigt jobbigt att vara 13, det minns jag själv från när jag var det. Man börjar gå från att vara barn, men man är ändå inte vuxen. Sen händer det ju saker med kroppen och själen och humöret också, det som kallas puberteten.
Du går inte in närmare på vilka anledningar som gör dig så trött på livet att du har fått tankar på att inte vilja leva. Det är allvarligt och du bör få hjälp att hitta livslusten igen, för så här ska du inte behöva ha det.
Jag tror det skulle vara hjälpsamt för dig att hitta en bra och inkännande person att prata med för att få stöd och kanske tröst när du är ledsen. Har du någon klok och vettig vuxen i din närhet? Eller kanske en kompis? Är det någon som har märkt på dig att du inte mår bra och frågat rent ut hur du har det?
Jag tycker inte att du ska vara ensam med dessa tankar på att inte vilja leva längre. Det går att få hjälp och stöd så att livet känns okej igen. På BUP är vi vana vid att tala om svåra saker med barn och ungdomar. Om det känns bra kan du be en förälder att ringa oss.
På UMO eller Tjejzonen går det annars att hitta vuxna som är bra på att lyssna. Det kan vara ett första steg om det känns svårt att berätta för någon närstående just nu.
Tveka inte att söka stöd och var rädd om dig.