Känner mig hopplös
Hej
Jag har för några månader sen mått jätte dåligt och visste inte varför. Hade redan mått dåligt i ungefär 3 år. Just nu vet jag inte vad jag ska göra med känslorna jag har just nu.
Jag tror jag mår bra men känns som jag förträngt känslorna för när någon pratar med mig och försöker ge mig beröm eller så blir jag typ ledsen och allt förut kommer tillbaka.
Jag hade ett självskadebeteende förut som jag slutade med men nu känns det som att jag inte kan ge upp det för det brukar va att om jag inte gör illa mig själv så gör jag illa alla runt om mig genom att kanske såra dom på ett sätt jag inte vet om. Jag bara gör alla besvikna om jag trampar ett ända fotsteg fel.
Jag har inte häller ett bra självförtroende. Jag klarar inte att gå utan smink eller så för jag vet att jag är jätte ful utan smink och om jag klär mig fel så får jag hat eller små jobbiga kommentarer. En tjej jag känner snackar även alltid om vad jag käkar och att jag bara försöker vara någon när jag sminkar mig men hon förstår inte varför. Känner mig bara hopplös
wilma

BUP svarar:
Hej Wilma!
Du har haft det jobbigt sedan några år tillbaka och haft ett självskadebeteende som du dock kunde sluta med. Det i sig visar att du har en inre styrka och kan med god insikt sluta med något som inte löser några problem. Bra gjort!
Men nu känns det så pass jobbigt igen att du riskerar eller kanske har redan hamnat tillbaka i det. Som en orsak till detta uppger du att om du inte gör dig illa så gör du illa andra runtom kring dig. Det verkar som att du bär på en del kaotiska, motsägelsefulla känslor. Du skriver själv hur lätt du blir ledsen, men som jag förstår det har du en del ilska som du behöver ta ut -  antingen på dig själv eller på andra.
De är inte något konstigt, utan helt naturligt att man har komplicerade, sammansatta, motstridiga känslor. Men det är viktigt att man har en samtalspartner, en bollplank för att reda ut de olika delarna i ens känslovärld. Tillsammans med någon annan kan man skapa en förståelse för vad som är vad, vad hänger ihop med vad, hur det ena leder till det andra.
Och tro mig - det är inte hopplöst. Du är inte hopplös. Men om vi är helt ensamma med våra inre händelser, känslor och tankar kan vi hamna i olika cirkelresonemang. Det behövs någon utifrån som hjälper oss att hitta ut, sluta att bara gå runt-runt utan utväg.
Samma gäller ditt problem med självförtroendet. Du kanske står framför spegeln och hittar det ena och andra som du inte är nöjd med. Därefter lägger du på lager av smink. Men tror du att man kan bygga ett stabilt självförtroende på en mask man sätter på sig? Jag är helt klar över hur stor betydelse utseendet har för de flesta tonåringar. Men att ha en rimlig strävan efter att se bra ut är inte samma sak som att tro att utan denna mask (eller vissa kläder för den delen) är jag inget värt.
Vem kan du tala med, om vad som är viktigt för att kunna lita på sig själv, att man åtminstone är lika värdefull som de flesta andra, att det är mycket annat som räknas?
Som den gamla, slitna mantran säger: vad har du där inombords? Är du en god kompis? Är du empatiskt? Är du en nyfiken person som är öppen inför andra? Är du pålitlig och som man kan anförtro sig till? Och en massa andra värdefulla egenskaper.
Jag är övertygad om att du behöver prata om alla dessa teman för att få en mer realistisk och balanserad självuppfattning - och därigenom ett bättre tillit till dig själv.
Därför föreslår jag att du söker upp ungdomsmottagningen i din hemkommun. De möter många ungdomar med liknande problem du har.
På nätet kan du också chatta med någon om dina problem till exempel på tjejzonen.se.
På det sättet kommer du att kunna låta bli att återgå till självskadebeteende och att känna dig mer hoppfull än du gör idag.