Vill helt enkelt komma bort ett tag
Hej bup, inget är bra just nu och jag vill bara helt enkelt lägga in mig på psyket och jag skulle väl kunna ha ringt och fråga men jag har fobi föratt prata u telefon med nån jag inte känner. anledningen till varför jag vill in på psyk är INTE föratt jag vill ta självmord, utan jag vill bara helt enkelt komma bort ett tag och fokusera på att må bättre och jag har redan försökt mer kurator osv, inget hjälper. jag vill ha riktig hjälp, och proffs jag kan prata med och som kan hjälpa mig ordentligt. Men hur är det på psyket? jag bor i värmland, hamnar jag i karlstad? skulle jag kunna bli flyttad långt bort? hur är rummet? får man gå ut? får man ha telefon? får man träffa familjen? jag vill alltså veta om man har lite frihet kvar?  jag är 16 år.
mvh
Tanya

BUP svarar:
Hej Tanya!
Många viktiga frågor du funderar på. Jag skulle vilja backa tillbaka och berätta att som steg ett behöver man ha en kontakt på BUP, där man tar reda på hur du mår psykiskt och vad du skulle behöva för att må bättre.
Det skulle kunna handla om ifall du är deprimerad eller har ångest. En bedömning behöver göras. Där tar man ställning till om en samtalskontakt med en psykolog eller kurator skulle kunna vara till hjälp, eller vad du behöver. Jag vet inte om inläggning på sjukhus är rätt insats för dig.
Att börja må bättre kan ta tid. Man kanske behöver samtala flera gånger. Du skriver att du träffat en kurator, men att det inte hjälpte dig. Att du vill ha mer riktig hjälp.
Jag vet inte hur den kontakten såg ut, men det skulle vara bra om du berättade om dina upplevelser med den du kommer att träffa.
Dina tankar att det inte hjälpte dig är viktigt att du framför.
Att behöva läggas in en period på någon barn- och ungdomspsykiatrisk avdelning är ovanligt. Skulle din situation motivera detta kommer du få svar på alla dina frågor runt permissioner, eget rum, mobiltelefon o s v. Kan jag träffa min familj? Får jag ta emot besök på avdelningen?
Jag skickar med en länk med mer info om heldygnsvården på BUP
Jag vet inte vilken bild du har av heldygnsvård, men att du tänker tanken att detta kanske skulle vara bra tyder på mognad och att du vill ta ansvar över din situation.
Men det kanske kan finnas andra lösningar än att du ska behöva heldygnsvård som är bättre.
Att du skulle behöva komma bort ett tag och vila upp dig det förstår jag att du önskar.