Tror jag har ADD
Hej!
jag tror jag har ADD, jag har gjort många tester och sånt på internet och där säger dom att jag har det, jag stämmer även in på många symtom och jag känner mic mer säker på det pågrund av hur jag är som person. Jag har svårt att koncentrera mig, jag kan inte sitta i stor klass med volym för då tappar jag bort mig direkt i det jag gör, jag blir arg lätt och har jätte lätt för att bli aggressiv och kan då agera utåt ibland, mina känslor vänder rätt snabbt, jag är en person som bryr mig för mycket om andra som jag gillar och skiter typ i mig själv, dock så är jag väldigt emot folk jag inte känner och jag har sjukt svårt att fö tilllit till andra. Jag är väldigt överbeskyddande, jag tänker mig aldrig för när jag gör något, jag tänker alltid efteråt och får ångest för de jag gjort, det blir helt svart i huvet på mig när jag kommer in i  det.
Jag har också väldigt svårt att komma igång med utgifter (kan va vad som helst) och särskilt något jag inte är intresserad av, men är det något jag är intresserad av går det hyfsat bra kan jag väl säga men jag behöver hjälp för att komma igång och struktur. Jag behöver ha koll på saker.
Mitt huvud är som en tornado hela tiden, jag är stressad och ångest fylld. Jag ligger efter i skolan för att jag inte får någon bra hjälp och jag känner att jag är annorlunda.
jag har sagt detta till min mamma men hon tar inte det på allvar och skämtar bort det istället och jag har prata med min skolsköterska på skolan och hon har sagt att hon ska prata me min mentor och att jag ska ringa till er men inget har hänt.
det finns mycket mer att säga om mig, men jag tänkte att detta räckte för jag börjar tappa bort mig och glömmer bort vad jag ska skriva, Så hoppas jag får ett bra svar. Tack på förhand!
J

BUP svarar:
Hej J!
Du verkar ha funderat en hel del över det du upplever som svårigheter för dig. Jag tycker det är starkt av dig att du tar det du känner på allvar och själv vill ta tag i problemen.
Om man själv upplever att man har svårt att koncentrera sig och svårt att hänga med i skolan så brukar vi ge råd att man börjar med att ta upp problemen hemma och i skolan - precis som du börjat göra!
När det gäller dina funderingar över om dina svårigheter kan hänga ihop med ADD, och att du känner igen dig när du läst på om ämnet så vill jag säga att många olika sorters symtom eller problem liknar varandra och därför är självtester via internet inte pålitliga för att besvara vilken diagnos man har.
Men oavsett det så har du som elev rätt att få stöd av skolan om du upplever svårigheter i skolgången.
Ofta märker ju också lärarna av att man har kommit efter i skolarbetet och då brukar man också kunna boka ett möte tillsammans med sin mentor och sina föräldrar för att bestämma hur skolan kan stötta dig för att du t.ex. kan få mer hjälp med struktur i undervisningen utifrån dina upplevda problem.
Eftersom du redan har vänt dig till skolsköterskan (som också hade förslag på hur ni skulle gå vidare) så tänker jag att det vore ett naturligt steg att du går tillbaka till hen och frågar hur det har gått, om skolsköterskan talat med din mentor och vad nästa steg blir för att hjälpa dig vidare.
Om du, skolan och dina föräldrar gemensamt tänker att du behöver få hjälp att utreda dina svårigheter vidare så brukar elevhälsan skriva en remiss - ofta tillsammans med ett underlag från skolan.
Hoppas du får nytt av några av dessa råd, och ge inte upp!