Nästan aldrig glad - är jag deprimerad?
Hej jag undrar hur man vet om man är depprimerad.  Jag har ångest hela tiden och är nästan aldrig glad. Jag vill inte prata med mina föräldrsr jag är rädd att dem blir oroliga. Vad ska jag göra
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har en fråga till oss om du är deprimerad och skriver att du nästan aldrig är glad. Om man är 11 år och nästan aldrig glad är det jättefel tycker jag.
Om man sedan har ångest hela tiden behöver man få hjälp av sina föräldrar och tillsammans med sina föräldrar gå på upptäcksfärd för att undersöka varför du inte är glad. Vad tycker du är jobbigt och ger dig ångest? Handlar det t ex om skolan eller konflikter med kamraterna. Det kan vara en massa olika anledningar.
En viktig uppgift föräldrar har är att finnas för sina barn. Trösta och koka en kopp varm choklad om du skulle behöva det. Att inte oroa sina föräldrar är omtänksamt, men det är viktigt att de får reda på hur du mår. Annars någon annan vuxen som du gillar och litar på: farmor, morfar, din mentor i skolan, idrottslärare, granne.
När man är 11 år gammal ska man inte ensam bära bördan på sina egna unga axlar. Ansvaret för att bli gladare måste de vuxna ta och samarbeta runt, men du behöver berätta hur du har det.
En annan idé är att ringa Bris. Jag vet inte om du hört talas om Bris.se. Kom att tänka på att dom är vana att prata eller chatta med barn och ungdomar i din ålder. Där kan man vara anonym. Ringer man till dom syns inte telefonsamtalet på räkningen och det kostar ingenting.
I och med ditt brev till oss tänkte jag att det var ett bra initiativ du tog när du skrev till oss och kanske är du lika modig och kan kontakta Bris.