Kan man avskriva min diagnos?
Hej Bup!
När jag var liten fick jag diagnosen ADHD och fick medicin för det. Med åren så slutade jag dock äta medicinen och fick sedan förklarat för mig att jag inte behövde den längre. Numera så anser jag själv och alla runt mig att jag inte har ADHD utan att själva diagnosen bara ställer till problem. Jag undrar om det är möjligt att få diagnosen avskriven på något sätt.
VE

BUP svarar:
Hej!
Frågan du ställer är en känd och återkommande fråga hos oss, även på denna sida. Det korta svaret är ja definitivt - det går att avskriva en diagnos som förlorat sin giltighet.
Det är allmänt erkänt att en diagnos som ställs under barnets utveckling inte håller i all evighet. Barn och ungdomar utvecklas och förändras hela tiden, därför säger vi att diagnosen är en "färskvara". Du kan läsa mer om detta i de tidigare svaren vi har skickat på två liknande frågor och som jag jag bifogar här nedan.
Det du ska göra är att du eller dina föräldrar kontaktar den mottagning/vårdenhet som gjorde utredningen och ställde diagnosen. Man kan säga att man inte längre har symtomen och önskar få en ny bedömning som omprövar den tidigare bedömningen.
Självklart ska ingen ha en diagnos som inte stämmer. Vägen är som sagt att få en ny bedömning då utredningen kanske inte kräver samma stora apparat som första gången.
Det finns inget konstigt eller ovanligt med din önskan.