Mår dåligt och sitter mest hemma
Hej
Jag mår väldigt dåligt och har gjort det under en ganska lång period nu. Det börjar kännas som att allting har gått lite för långt.
Jag går inte längre i skolan och har inte gjort det sedan sjuan. Jag har förlorat kontakt med alla mina vänner.
Jag sitter mest hemma och gör ingenting då jag inte känner någon större lust att göra någonting annnat än att göra inget. Min mamma är extremt orolig över mig men hon vet inte vad hon ska göra. Jag borde kanske säga att ingen vet vad de ska göra.
Jag har pratat lite med skolkuratorn men hon kan inte hjälpa. När skolan inser att de inte kan göra något så skickar de en orosanmälan till soc. Socialtjänsten tycker inte att det är deras område så de skickar en remiss till BUP. BUP tycker inte att de kan gjöra något. Ingenting händer.
Jag vet inte vad jag ska göra. De på skolan lägger en stor press på mig genom att säga saker som ”om du inte går i skolan får du ju inga betyg, du vill väl börja på gymnasiet?” Om jag bara kunde skulle jag såklart vara i skolan.
Ibland tänker jag att det vore bättre för alla om jag dog. När man är död kan man i alla fall inte skapa massor av problem

BUP svarar:
Hej!
Så hemskt jobbigt att bli hänvisad runt på det sätt som du har fått vara med om. Det är inte rätt att det har blivit så och det är inte du som ska känna skuld över det!
Om skolfrånvaron beror på psykiska svårigheter, till exempel att man har så svår ångest att man inte klarat av att gå till skolan, så brukar behandling via BUP ofta vara till god hjälp för att man ska kunna må bättre igen och bli mindre hindrad i sin vardag och kunna återuppta sin skolgång.
Om det är så, så vill jag uppmuntra dig att söka till BUP för en bedömning. Du och din mamma kan själva ringa och boka en tid för bedömning på BUP och få hjälp att förstå om din skolfrånvaro kan hänga ihop med barn-och ungdomspsykiatriska orsaker.
Hela grundskolan ut är det ju skolplikt, som du säkert känner till. Om man av någon anledning inte kan vara i skolan så är skolan också ansvariga för att vidta olika åtgärder till stöd för elever, så att man kan fullgöra sin skolgång. Din mamma skulle därför behöva boka ett möte med skolans rektor och kräva att skolan hjälper dig med en plan hur ni går vidare.
Om mamma (och kanske även du själv) tycker att det är svårt att stå på sig mot skolan, så kan mamma kontakta socialtjänsten. Ofta brukar socialtjänsten då kunna erbjuda ett stöd tillsammans med skolan när man hamnat i en situation liknande den du beskriver. Det kan handla om föräldrastöd, så att mamma får råd och hjälp hur hon i sin tur kan hjälpa dig att komma ur nuvarande situation och komma vidare i ditt liv.
Du är inte ensam om att gå igenom det här. Det kan vara riktigt jobbigt en tid, men det vanliga är att det kommer lösa sig till slut. Det finns flera sätt att ta igen sina grundskolebetyg på i efterhand. Man kan ta ikapp senare, även om man har haft långvarig frånvaro!
Så lyssna på mig när jag säger att du är INTE ett problem och tro inte på tankarna som säger att det vore bättre om du inte fanns!
Jag skickar med information om olika vägar till hjälp och stöd. Via nätet så kan du få råd av en kurator på BRIS som du kan ringa eller chatta med.
Ge inte upp!