Vill ha hjälp med depression
Jag är en person som undra saker som om jag har någon "disorder" eller diagnos. Så jag har tagit några såna tester om depression och bipolar disorder och båda dem två stämmer ganska bra med mig, speciell med depressionen som jag har känt så i 3 år. Men jag vet att man inte kan säga så om man inte har fått den diagnosen av någon läkare eller psykolog. Men hur vet jag om jag har dessa på riktigt. Ska jag gå till bup och fråga, tänkte ändå gå dit och få hjälp med mina problem, men jag vill inte gå dit och säga att jag vill ha hjälp med depression om jag inte vet om jag har det
vad ska jag göra?
Hur vet jag vad jag har för problem?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. ”Depression” används både som en diagnos av psykiatrin men också i dagligt tal. Det är vanligt och helt ok att säga att du är deprimerad. Du behöver inte använda ordet på samma sätt som inom psykiatrin.Men du behöver inte använda det ordet om du inte vill. Det viktiga är att du försöker tala om hur du mår och vad det är som gör att du vill ha hjälp. Om du går till BUP kommer de säkert ställa en del frågor om dig så du får hjälp att beskriva dina problem. Jag tycker inte du ska vara orolig för hur du uttrycker dig – alla berättar på sitt eget sätt med sina egna ord. Lycka till!