Har de senaste fyra åren mått väldigt dåligt
hej, jag har under de senaste 4 åren mått väldigt dåligt. Nu idag är jag 13 år gammal. Jag utsätts för hot och mobbning i skolan, jag blev ganska nyligen våldtagen och har förlorat min bästa vän. Jag skar mig första gången i maj 2017. Sedan har det hållit på så. Nu är både mina armar och lår fyllda av ärr och varje gång på idrotten byter jag om på toan.
Jag lovade mina vänner att jag inte skulle göra om det första gången men nu gör jag det dagligen. Jag svek dem. Ingen av mina kompisar förstår mig och just nu vill jag bara ta livet av mig. Jag har det inte jobbigt hemma, men varje natt somnar jag runt 01, 02 på skoldagar.
Sömnen försvinner och jag blir alltid utmattad på kvällen för jag gråter mig alltid till sömns. det värsta är att jag inte vill berätta för mina föräldrar för jag känner att jag gör dem besvikna och oroliga. För jag är u deras prinsessa, om man kan säga så.
Jag försökte senast i lördags ta livet av mig. Jag vet inte hur länge jag klarar att kämpa mer, för ingen är bra nu. Jag håller inne allt för jag vågar inte ta hjälp.
men jag vet ju, jag är inte ensam..
ella,13
ella

BUP svarar:
Hej Ella!
Tack för ditt brev, där du tar upp många svåra och allvarliga händelser.
För de första att det är allvarligt att skära sig. Det behöver du få hjälp med, det ger, som du märker ingen lättnad i längden, tvärtom.
Det andra handlar om att du just nu bara vill ta ditt liv. Så kan det kännas när man tror att det inte finns någon annan utväg från en situation, som man inte mäktar med på egen hand, eller när man inte vet vad man ska göra för att slippa må dåligt. Kom ihåg, att det alltid finns en annan utväg!
Det tredje är det där som du beskriver som det värsta. För det är det nog. Den där känslan av att du inte kan berätta för dina föräldrar, att du tänker att du kan skydda dig och dina föräldrar genom att inte prata med dem om vad du är och har varit med om. Du måste komma ihåg att det med stor sannolikhet inte finns något viktigare för dem än att du berättar hur du mår! Just eftersom du är deras prinsessa vill de ju att du ska må bra! Och ibland behöver man andras stöd och hjälp för att kunna må bra.
Tillbaka till det viktigaste av allt, Ella. Det är klart att det är hur läskigt som helst att berätta och be om hjälp! Det förstår vi. Men du är en modig, stark tjej, det hör vi ju! Du måste försöka göra det!
Börja med att ringa till BRIS. Redan när du berättar för någon i telefonen kan du få mycket hjälp.Och det kan vara en hjälp för att kunna berätta för andra. Du kan också chatta med Föreningen Tilia, eller Novahuset där de arbetar med sexuella övergrepp.