Kan man komma till Bup själv utan att föräldrarna vet?
Hej, jag är 14 år och har självmordtankar, och behöver hjälp. Jag provade att boka tid men de sa att en vuxen måste göra det, men jag vill inte alls att mina föräldrar ska veta, jag är inte redo att berätta och vill helst göra detta ensam för nu iallafall. Jag undrar om det är möjligt att få hjälp av er även om mina föräldrar inte vet om? Och om jag faktiskt kan få en bokning? Jag vet inte hur länge jag orkar vänta, vet inte heller vad jag ska gör något mer för att bli bättre.
Vad ska jag göra?
Jag får inte boka tid själv

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag säga att det är starkt av dig att själv ringa till Bup och att jag förstår om du är besviken över att inte ha blivit mottagen.
När en ungdom som du, ringer själv till Bup och säger att den vill tala med någon utan föräldrarnas vetskap, brukar den få komma till ett första samtal ensam för att man ska förstå mer om vad svårigheterna handlar om. Om det t ex finns svårigheter inom familjen som den unge behöver få tala om ensam måste den få möjlighet till det. Eller om det är något annat som känns alldeles för svårt att tala om tillsammans med föräldrarna.
Annars är det så att föräldrarna har rätt att veta om deras barn har kontakt på Bup. Föräldrarna ses också som en resurs som behöver delta i arbetet för att barnet/ungdomen ska må bättre. Föräldrar kan behöva hjälp med hur de ska se och stödja sitt barn på ett bra sätt. På Bup kan man samtala på olika sätt, hela familjen tillsammans eller ungdomen för sig och föräldrarna för sig.
Om du känner att du absolut inte vill att dina föräldrar är med vid första besöket på Bup så kan du ringa igen och förklara det.
Kontakta annars ungdomsmottagningen i din kommun som kan ta emot utan föräldrar. Du kan också ringa till Bris och tala mer om detta innan du ringer Bup igen.