Problemen eskalerar
Hej bup
jag mår väldigt dåligt och tror att jag kan lida av både ätstörningar och depression. Jag har visat symptom på deprission i ca 2 månader och känner att livet är meningslöst och att jag inte vill leva mer. Ätstörningen som jag misstänker har varit i ca 2 veckor och det kan vara så att det enda jag äter på en dag är typ ett knäckebröd och dricker ett glas vatten. Mina vänner säger att jag måste äta men när jag försöker det så mår jag bara illa och får spy reflexer. Jag har även ett självskadebeteende och jag har gått på bup mellangården men ingenting verkar hjälpa. Jag känner att jag är beredd att avsluta mitt liv men samtidigt så vill jag inte att mina vänner och min familj ska få lida över det. Jag vill ju i grund och botten må bra men jag vet inte hur jag ska göra.
Hur gör jag för att gå vidare och kan man göra någon utredning om deprission och ätstörningar så att man typ kan få medicin? Vill verkligen inte nå såhär och det känns som att det eskalerar hela tiden. Snälla hjälp mig!
anonym 13 år
La

BUP svarar:
Hej La!
Trots att du mår jättedåligt har du en sund insikt om din innersta önskan att kunna må bra, att få hjälp. Att ha denna strävan, denna motivation är den viktigaste förutsättningen att du kommer att nå dit.
Du verkar ha en hel "bunt" av olika psykiska problem, så som din upptagenhet med vad du äter och inte äter, självskadebeteende och meningslöshetskänslor med nedstämdhet. Helt oavsett vilka diagnoser man sätter på dessa problem är det problemen som måste avhjälpas, lösas.
Hur ska du göra, frågar du. Den givna utgångspunkten är att du haft kontakt med BUP mellanvården och det betyder att dina föräldrar också varit med dig åtminstone devis i den behandling som du hat fått. Men det är uppenbart att den inte var tillräcklig. Sånt händer. Man behöver fylla på.
I sådana fall måste man återuppta kontakten och säga som det är: mer behövs, dina problem på alla dessa former du nämner, består. Någon av dina föräldrar ska ringa och säga detta. Sedan är det fullständigt avgörande att du vågar berätta rubbet. Allt! Ta upp din fråga om depression. Berätta hur lite du äter och att du får kräkreflexer hur när du äter. Berätta hur ofta, i vilka situationer och på vilket sätt du skadar dig. Det blir just den "utredning" du vill göra. Glöm inte att man inte kan hjälpa med det man inte vet om. Din ärlighet med dina problem är grunden till att du får rätt bedömning och därefter nödvändig behandling. Be dina föräldrar  att snarast ringa igen till BUP för att återuppta kontakten. Du behöver inte skämmas för detta, det är många som återkommer för en påfyllnadsbehandling.