Känns som ångesten dödar mig inifrån
Jag har så jävla mycket ångest hela tiden, den lämnar mig aldrig ifred. Jag har självskadat i snart 1 år som bara gör allt värre men det går inte att sluta.
Har börjat få jätte stökiga impulser dessutom. Vissa nätter, och kvällar för den delen är helt kaus, de känns som att ångesten dödar mig inifrån och jag får panik över att jag inte har någon självkontroll. Får jätte mycket skuldkänslor efteråt vad jag nu lyckats göra för dumt som bara leder till mer självskadande.
Orolig och stressad

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss! Du skriver insiktsfullt om ditt problem kring att du självskadar samtidigt som du känner att det gör allt värre men att det inte går att komma ur det på egen hand. Det är du inte ensam om att uppleva, utan det brukar just vara ett av problemen med självskadebeteende. Man fortsätter göra det då det lindrar något i stunden, eller fyller någon annan funktion, men långsiktigt medför självskadebeteende ofta att andra psykiska besvär ökar, till exempel förvärrad ångest.
När jag läser ditt brev så funderar jag också så klart över hur du har det i ditt liv, om du varit med om saker som kan väcka ångest eller om det kanske finns omständigheter som skapar mycket stress hos dig?
Du berättar att du har du så jobbig ångest att det känns som ångesten dödar dig inifrån. Det låter verkligen som du plågas oerhört mycket. Jag vill därför berätta för dig att ångest inte kan döda en, fast det ganska ofta kan känns så.
Vid stark ångest är det ganska vanligt att uppleva att det är något fel inne i kroppen, att man kanske håller på att dö, tappa kontrollen eller bli galen. Man kan också få overklighetskänslor som sedan brukar släppa. Om det är i dessa lägen du självskadar så kan det vara så att du behöver få hjälp att förstå mer om vad som kan hänga ihop med den ångest du besväras av, och få råd och få lära sig andra "verktyg" hur du kan göra för att hantera ångest på andra sätt än genom självskada.
Förvänta dig inte av dig själv att du borde kunna fixa det här på egen hand utan försök acceptera att det är OK att ha problem som de här och att det faktiskt finns bra och professionell hjälp att få både vid ångest och självskadebeteende. Du är långt ifrån ensam om att drabbas!
Jag funderar på vilken väg till hjälpen som skulle underlätta för dig, därför kommer jag nämna flera olika sätt att ta första steget. Du skulle kunna vända dig till skolkuratorn för stöd att berätta för föräldrarna och få hjälp att komma i kontakt med BUP. Du skulle också på egen hand vända dig till en ungdomsmottagningen för samtalskontakt. Jag skickar även med tips om olika sätt att få hjälp och stöd via nätet. Hoppas du fick hjälp av någon av dessa råd, och lycka till!