Det är inte trendigt att må dåligt
Hej, jag är en 12årig tjej. Den senaste tiden har allt bara blivit svart och jobbigt. Jag är aggressiv, irriterad, trött utan andledning, och jag har även skärt mig när jag har känt att " jag är så ful och dum, jag är värd dethär ". Vet inte vad jag ska göra? Jag har berättat för mamma men hon säger bara att det är " trendigt " att må psykiskt dåligt. Hjälp
ledsen tomatflicka

BUP svarar:
Hej
Först vill jag ge dig beröm för att du var modig och berättade för din mamma hur du mår och har det just nu. Tråkigt att hennes svar inte blir det du ville höra. Du kan hälsa henne att det aldrig kommer att vara trendigt att må psykiskt dåligt.
Ibland är tyvärr vuxna lite dåliga på att lyssna. Nästa gång du tar upp det behöver reaktionen inte vara likadan. Då kanske din mamma förstår att du verkligen behöver hjälp och inte avfärdar detta som något oviktigt.
Vet inte vad din mamma menade med trendigt. Fråga henne igen och du måste få hjälp av vuxna för att må bättre. Det jag utifrån mitt yrke har märkt är att det skrivs mer och mer i tidningar, reportage i annan media om psykisk ohälsa, det pratas mer öppet om hur man mår psykiskt vilket är bra tycker jag.
Det är vanligare att berätta att man träffar skolkuratorn eller har en kontakt på BUP. Du känner säkert någon som går eller gått på BUP. Jag tror att det är mindre skamligt än tidigare. Det som är viktigt med den ökade öppenheten är att alla inte ska behöver inte veta allt om alla om man inte vill berätta att man samtalar med någon är det OK.
Du skriver att du upplever att den senaste tiden varit svart och jobbig för dig. Om man upplever det så behöver du stöd, pepp och tröst av vuxna i din närhet för att få hoppet tillbaka. Även prata om vad du tycker är dåligt och gör att du mår dåligt. Jag tycker att det är jätteviktigt. Jag vill skicka med dig hur mycket pepp som helst. Att du ska kunna känna att du duger. Beskriva dig som fin och bra istället för ful och dum.
Att du upplever dig mer trött, arg och irriterad är det ett bevis på att något inte är som det ska. Att rikta jobbiga känslor inåt är vanligt men det finns bättre lösningar.
Om du inte känner att du når fram till din mamma är det jätteviktigt att du pratar med någon annan vuxen du har förtroende för. Din pappa, mentor, granne eller någon annan släkting.