Min kropp och hjärna säger emot
Hej bup! Jag känner mig välldigt stressad ibland, fast ibland känner jag inte av det. Men jag har nyss återhemtat mig från min  magsjuka, som jag fick pågrund av all min stress och oro, jag har sedan tidigare år oxo varit deprimerad, vilket jag inte förstod varför jag var det, men nu när jag vet att min kropp och hjärna säger imot mig och min stress samt oro så tror jag att det kan ha varit därför jag var deprimerad, men är förstås inte helt säker på det. Jag vet heller inte om detta är rätt ställe att fråga på, men jag frågar endå. Vet ni något/några bra saker som kan stoppa stress och oro? För jag vill värkligen inte gå igenom sådanna här saker längre framåt i tiden. Jag kan samtidigt säga att min stress beror på flera flera olika små saker och dom sätter sig ihop som jättemycket stress tillslut, så jag kan tuvär inte säga själva orsakerna då dom är enormt många.
Marie

BUP svarar:
Hej Marie!
Du beskriver så bra hur du mår utav stressen att det är lätt att förstå dig. Ja, om man stressar för mycket kan man få en rad av olika besvär.
Det finns en hel del olika tekniker för att hantera stressen. Om den blir så stark som du beskriver, speciellt om den får sådana konsekvenser som nedstämdhet och orolig mage, då tycker jag att du behöver professionell hjälp med stresshantering. Det måste inte vara en långvarig behandling men råd och lite övning av tekniker tycker jag du ska få.
Men först undrar jag om dina föräldrar vet om dina problem? Det bästa är om du kan prata med dem. Det betyder säkert mycket i sig och du kan också behöva deras hjälp när du söker vård.
Du skriver inte närmare om vad är det som stressar dig. Min rekommendation är därför att du först vänder dig till vårdcentralen. Det är möjligt att du kan få hjälp direkt där med stresshanteringen och du måste naturligtvis säga vilka besvär du har till följd av stressen. Men det är också tänkbart att de remitterar dig vidare om de bedömer det som nödvändigt.
En annan variant är att du vänder dig till ungdomsmottagningen.se. Där finns behandlare som hjälper ungdomar med olika typer av problem, bland annat också problem med stress.
Skulle du inte få den hjälp du behöver på dessa ställen kan någon av dina föräldrar ringa till BUP och beskriva dina problem ungefär så som du skriver i ditt mejl.
Jag bifogar här en liten artikel om stress och streshantering samt ett svar på en liknande fråga. Där hittar du lite mer information om stress och tips angående din fråga.
Lycka till!