Är trött på precis allt
Hej.
Jag har kännt mig ganska konstig ett bra tag nu. I snart 5 år har jag inte tyckt att något är speciellt kul och ja är ba trött på precis allt. Jag har länge haft skälvmmordstankar och funderar varje dag, hela tiden, på vad som skulle hända om jag bara tog livet av mig. Jag har familj, vänner och kille men det är ändå något som gör att allt blir jobbigt. Jag kan inte förklara varför jag känner såhär för det finns ingen anledning.
Jag orkar inte berätta för mina föräldrar så jag undrar om det finns något annat jag kan göra för jag orkar inte må såhär längre. Jag har inte berättat att jag mår såhär för någon. Jag har bara hållt det inom mig så länge att jag snart inte orkar mer.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss. Du undrar om det finns något som du kan göra vilket jag tror att det finns och som jag kommer berätta om.
Du skriver att du har familj, kille och vänner och att det finns ingen anledning till att du mår dåligt. Det är faktiskt inte så ovanligt som man kan tro, utan tvärtom kan man ganska ofta må dåligt utan att det har inträffat någon speciell händelse som kan förklara hur man mår. Det kan då vara lätt att tänka att man "inte har en anledning till att må dåligt"-och därför inte heller borde göra det. Men både kropp och psyke kan komma in i olika tillstånd som man behöver få rätt hjälp kring för att komma ur.
När man under längre tid mått dåligt, som du berättar att du har gjort, och varje dag funderar på att ta ditt liv så är det ett tydligt tecken eller symtom som man bör ta på allvar och undersöka vidare för att förstå vad man kan ha drabbats av.
Här finns det olika vägar att ta. En väg är att gå och prata med en professionell behandlare, en psykolog eller en kurator och få hjälp med en bedömning för att förstå mer vad det kan handla om. Du kan då få rådgivning kring vad du kan göra för att må bättre.
Om du tycker att det känns som ett svårt steg att börja med så är annan väg att gå genom att söka läkarbedömning via vårdcentralen för den långvariga trötthetskänsla som jag uppfattar att du beskriver när du skriver att du är bara trött på precis allt.
Ibland är det nämligen så att ett kroppsligt tillstånd kan skapa känslor av trötthet och nedstämdhet och då är det bra att gå till läkare och berätta om det så brukar de föreslå att man tar en del prover för att se att man inte har någon vitaminbrist eller någon annan obalans i kroppen.
Du skriver att du inte orkar berätta för dina föräldrar om hur du mår, jag funderar därför på om det skulle vara lättare för dig att berätta för dina föräldrar att du en längre tid har känt dig så himla trött att nästan ingenting längre känns roligt och att du vill kolla upp vad det kan vara?
Om du vill gå på egen hand och ha samtal brukar man kunna vända sig till ungdomsmottagningen. Du skulle också kunna vända sig till skolkuratorn eller skolsköterska för samtal och råd vart man vänder sig vidare när man behöver det. Jag skickar också med tips om olika sätt att söka råd och hjälp via nätet, till exempel chatta med någon.
Jag tror du kan få bra hjälp och hoppas att du tar steget och söka. Man behöver inte öppna sig och berätta precis allt med en gång utan man kan ta ett litet steg i taget så känns det inte lika stort eller skrämmande!