Leva utan fejkat leende
Hej jag är en tjej på 12år, ända sen jag va 9år sa jag till mig själv att jag inte va tillräckligt bra, och det säger jag fortfarande till mig själv. Jag känner att det är ett fel på mig och ingen lyssnar. Ibland får jag mina utbrott som ingen fattar, jag blir så arg att jag bara ser svart. Det händer ofta i skola och när jag som mest vill prestera t.ex. på prov, jag kan inte göra något när det händer, när jag berättar så skrattar alla bara för att jag blir så arg. Det är som att ilskan sätter sig i mina fingrar att jag måste slå något och oftas slår jag mig själv med en lingal på fingrarna. Mitt liv består utav att äta så lite mat som möjligt, göra fejk leendet så att alla andra blir glada och nöjda. Jag behöver hjälp med hur man lever utan sin fejkade mask med ett påklistrat leende.

BUP svarar:
Hej!
När jag läser att du seden du var 9 år gammal tryckt att du inte var "tillräckligt bra" så dök upp frågan inom mig: inte tillräckligt bra - på vad? Har du själv försökt att tänka så, lite mer konkret, vad konkret du inte är bra på och vad du lika konkret kanske är bra på. Jag tror nämligen att om du börjar tänka lite mer i den stilen upptäcker du att du är inne på ett fel spår. Igen är nämligen bra på allt och ingen är dålig på allt.
Jag tycker inte att man ska skratta åt det du känner. Det är dessutom riktigt oroväckande att du vänder din ilska mot dig själv och börjar slå dig. Det ska tas på allvar och du ska ta dig själv på allvar.
Om man hela tiden är missnöjd med sig själv, om man hela tiden nedvärderar sig själv, om man inte ser sina starka sidor utan anklagar sig att vara "dålig" då blir man ofta också ledsen samtidigt som man är arg. Missnöjet kan gälla även sitt utseende, sin vikt, sitt sätt att gå, sitt sätt att skratta - möjligheterna att nedvärdera sig själv är tyvärr oändliga. Och jag anar att du har även något av dess problem eftersom du skriver att du är väldigt upptagen med vad och hur mycket du äter. Det får mig att ana att du har en släng av något slags ätstörning. Du vill göra andra glada genom ett "påklistrat leende" men det är dags att du gör något för att göra dig själv glad.
Det tror jag du kan nå genom att slänga masken och våga visa hur eländigt du egentligen mår, hur lågt självförtroende du har.  Jag vet att det lättare att säga än att våga göra. Men att låtsas funkar inte i längden, det känner du reden av, du blir bara ledsnare och argare på dig själv och kanske även på andra.  Du måste prata om dina problem med någon. Var inte rädd att du bli mindre omtyckt om du är ärlig, folk brukar uppskatta ärlighet. Men vem kan du prata med?
Hur är din relation till dina föräldrar? Vet de eller anar de någonting av dina problem. Kan du tänka dig att säga till någon av dem: -"Mamma eller pappa jag behöver tala med er om något", och så berättar du det du har skrivit till oss. Du kan också vända dig till skolkuratorn, du kan chatta anonymt med en "storasyster" på tjejzonen.se.
Läs gärna de korta artiklar jag bifogar här nedan, där hittar du flera tips och tankar. Jag vill uppmuntra dig att du tar tag i detta och söker hjälp. Det du brottas med ska inte bagatelliseras utan bemötas med förståelse och stöd.