Hatar mitt liv
Jag hatar mitt liv, men  egentligen så är det inte så stora anledningar kanske ni tycker men för mig är det det. Varför jag hatar mitt liv är för att: min mamma och pappa inte är tillsammmans det är super jobbigt och mamma har flickvän som jag har lite svårt för hon är snäll och så men jag gillar endå inte henne hon lägger sig i allt osv.
och dom har en bebis så den får all uppmärksamhet. Och minn pappa tycker jag synd om för hans mamma (min farmor) har gått bort nyligen så han har bara sina döttrar.
jag är orolig för min framtid, och jag känner att det inte finns någon mening med livet.
jag har typ självmordstankar.
vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss! Så ledsamt att höra att du hatar ditt liv, det är verkligen jobbigt att behöva känna så. Om jag fattar dig rätt så har ditt liv ändrats mycket efter att dina föräldrar inte är tillsammans längre, du har fått in en ny vuxen i din familj och vardag och du har fått ett litet syskon som behöver mycket av vuxnas omsorg.
När jag läser ditt brev så får jag tankar att du också har fått en ansvarskänsla för din pappa, att han är ledsen efter farmor gick bort. Det är mycket förändringar att hantera för ett barn i din ålder och som kan väcka olika känsloreaktioner, man kan känna sig ledsen och arg eller få oroskänslor, klump i magen.
Det mest naturliga i en sån här situation som du befinner dig i skulle vara att dina föräldrar tog första steget att prata med dig om hur du känner att alla förändringar i familjen har blivit för dig. Jag vet inte varför dina föräldrar inte har gjort det, eller har de försökt prata med dig med det kanske var för svårt för dig att kunna berätta och förklara? Ibland ger vi tips att man kan visa förälder det här brevet som man skrev till oss.
Om du känner att det är för svårt att säga något till dina föräldrar om hur du mår, eller om du försökt men känner att de inte riktigt lyssnar så kan du om du vill gå till din skolkurator.
Många barn går till sin skolkurator eller skolsköterska för att få stöd och prata om hur man har det hemma. Efter skilsmässa eller andra förändringar i familjen är det vanligt att man kan må dåligt ett tag och känna att allt är jobbigt. Då behöver barn ofta få extra stöd och uppmuntran från sina föräldrar och kanske från någon vuxen i skolan, som en lärare eller skolkuratorn.
Om man känner att det är stora problem hemma eller att man är rädd för att någon blir arg hemma om man berättar om problem så kan man ringa eller chatta anonymt till BRIS och få stöd.
Hoppas du fick någon hjälp av dessa tips!