Gråter nästan varje kväll och mår skit
Hej! Jag är en tjej på 11.Jag har länge känt mig dålig  gråter nästan varje kväll och mår bara skit.Mina vänner säger att jag kanske har en depprison men dom är ju liksom inte utbildade.Jag vill jätte gärna få ett svar.Tack på förhand
Olivia

BUP svarar:
Hej Olivia!
Självklart ska du få ett svar från mig. Jag tycker att det var jättebra att du skrev till oss. Tack för ditt brev.
Vilka bra kompisar du har som har sett att du inte varit så glad och när ni pratat om det tror dom att du kan vara deprimerad.
Mitt råd är att du har kvar dina fina kamrater som just kamrater. Väldigt bra utbildade kompisar. Får av mig högsta betyg i att vara bra vänner. Viktigt att ni leker och gör roliga saker tillsammans. Så du får känna att det ibland i alla fall är roligt och vara 11 år och vara med sina kamrater. De vuxna får ta hand om allt de andra. Trösta dig när du är ledsen. Prata om i vilka situationer du känner dig dålig och mår skit. Dina föräldrar får avgöra om ni skulle behöva mer hjälp av någon som är utbildad eller om det räcker med att de ger dig stöd, pepp och tröst.
Hälsa dina fina kamrater. Om det skulle var någon av dina kamrater som mår dåligt. Uppmuntra honnom eller henne att prata med sina föräldrar eller någon annan vuxen de tycker är bra och klok.
Om man gör det är man en riktig vän.