Efter våldtäkten
hej bup! jag är en tjej på 12 snart 13 år gammal. I sommars blev jag våldtagen av en kille i stan. Jag höll in det väldigt länge. Jag känd mig äcklig som om jag inte var värld något. Att allt var mitt fel. Jag har länge mått dåligt, ca 4 år. Och detta hände samma dag som min bästa vän tog självmord. Jag har verkligen igen livs lust längre och är så nära på att avsluta mitt liv. Om jag berättar för mina kompisar kanske de tycker att jag är äcklig. Detta har tagit på mig så mycket. Och senast igår skadade jag mig genom att ta en kvin och skära på handleden. Det är så många killar i skolan som tar på mig och säger äckliga saker. Jag är maktlös, jag har inte ens makt över min egen kropp längre. Detta ska inte en 13-åring känna. Snälla hjälp?
ella

BUP svarar:
Hej Ella!
Det är så bra att du skriver hit och berättar om våldtäkten och att du ber om hjälp, för det är klart att du ska ha hjälp nu. Det var inte ditt fel! Glöm inte det! Det är allra viktigaste att du förstår det. Det är den personen som gjorde detta mot dig som gjorde fel. Den personen gjorde dig illa. Att begå sexuella övergrepp är olagligt.
Ett sexuellt övergrepp är bland det hemskaste man kan vara med om. Dessutom är det ofta så att det är den som är utsatt som känner skuld och skam. Det är vanligt att man känner sig smutsig och äcklig, att man anklagar sig själv och att man inte vill att andra ska veta.
Du berättar också att din bästa vän just hade tagit sitt liv när detta hände. När någon i ens närhet dör, i synnerhet när den personen själv tog sitt liv, kan det kännas som att livet för en själv förlorar sitt värde, man kan känna sig övergiven och vilsen och många gånger ha skuldkänslor.
Det är inte konstigt att du känner att du har tappat din livslust. Du behöver all hjälp och allt stöd du kan få för att hitta tillbaka till den. Det är säkert svårt, men du behöver berätta för någon i din närhet vad du har varit med om, så att du kan få hjälp med att hitta rätt professionell hjälp.
Vilka personer har du i din närhet som du har förtroende för? Kan du berätta för dina föräldrar? Har du någon annan vuxen i familjen eller släkten som du kan prata med? Finns det en vuxen på din skola, mentorn, skolkuratorn, skolsköterskan?
Om det är svårt att komma på vem du ska prata med, skulle jag föreslå att du ringer till BRIS och berättar där för kuratorn vad det är som har hänt och hur du mår nu. Då kan hen hjälpa dig vidare.
Ett bra ställe att gå till är en Ungdomsmottagning. Du kan läsa mer om det på UMO. Jag bifogar även länkar till artiklar från oss på BUP om sexuella övergrepp och tidigare frågor från andra.