Hur går utredningen till?
Hej BUP
Jag gjorde en könsdysforiutredning för några månader sen och jag fick mina resultat för en månad sen ungefär. I resultaten stod det att jag kommer att få göra en autismutredning eftersom dom märkte att jag hade symptom.
Det stod att jag är inte så social, har svårt att ta mig för, svårt att börja och avsluta uppgifter och aktiviteter, repititiva mönster i beteende, intressen och aktiviteter, undviker ögonkontakt, ljudkänslighet och strävan efter ordning.
Jag undrar hur den utredningen går till och hur lång tid den tar.
Alex

BUP svarar:
Hej!
När du utreds för autismspektrum kommer du att få göra en del tester. Ett sådant är ett begåvningstest, WISC, där man ser efter hur dina olika förmågor förhåller sig till varandra. Du kan också få också göra ett test, ADOS, som bland annat mäter socialt samspel och förmågan till kommunikation. Vanligt är också att man får fylla i frågeformulär.
Dina föräldrar kommer att få beskriva dig, dina styrkor och dina svårigheter sedan tiden då du var liten.
Oftast är det så att du som utreds träffar en psykolog och dina föräldrar träffar en kurator. Men det kan också vara samma person som träffar både dig och dina föräldrar vid olika tillfällen. Du och dina föräldrar kommer också att träffa en läkare, oftast vid bara ett tillfälle. Det är alltså tre eller två personer ni kommer att möta på BUP.
Skolan kommer att få beskriva dina styrkor och svårigheter där, oftast skriftligt och genom frågeformulär.
När allt detta är gjort kommer det tre eller två personerna ni träffat på Bup att sammanställa allt och bedöma om, och i så fall vilken diagnos som ska sättas. Du och dina föräldrar kommer att få resultatet beskrivet för er av dem som gjort utredningen. Då är det bra om ni ställer frågor om allt ni undrar över så att både du och dina föräldrar känner att ni förstår slutsatserna och diagnosen om det blivit en sådan.
Utredningen kan ta en till två månader men det är svårt att säga exakt. Det beror på hur tätt man kan sätta in tiderna.
Du kan läsa mer på de länkar från BUP som jag bifogar och tidigare frågor.