Hur mycket behöver jag berätta hos läkaren?
Hej
Jag är deprimerad och har mycket ångest. Jag har gått till olika kuratorer men tyckte inte att det ledde någon vart. Därför ska jag få träffa en läkare och snacka medicin. Min fråga är då alltså exakt hur det går till när man ska på ett sådant samtal. Vad frågar de? Hur mycket behöver jag berätta? Gör de några psykiska/fysiska test? Extremt tacksam för svar.
En oerhört nervös liten skit

BUP svarar:
Hej!
Det är olika från läkare till läkare vilka frågor man får. Läkaren kan behöva ta prover och eventuellt låta dig fylla i ett formulär. Precis hur det kommer att gå till kan inte vi svara på. Om du behöver veta mer kanske du eller dina föräldrar kan kontakta mottagningen där du ska få läkartiden så att de kan berätta mer.
Det viktigaste för dig att tänka på är att ju mer du berättar om dig själv desto bättre hjälp kan du få!
Du bör berätta både vad du tänker och känner, vad du brukar göra och vad du har varit med om i ditt liv. Det är bra om du kan berätta vad du tycker om och vad du tycker är svårt och vad som gör dig ledsen.
Har du någon med dig till läkaren? Kan den personen hjälpa dig att berätta och att ställa de frågor du har kring bedömningen och behandlingen?
Ett tips är att skriva ner, både det du är nervös för, hur du skulle behöva ha det i samtal med kurator och läkare för att du ska känna dig mer trygg, och inte minst vad du själv skulle vilja ha hjälp med.
Hoppas att det blir ett bra samtal för dig hos läkaren!