Våldtagen
Hej jag är en tjej på 13 år som nyligen blev våldtagen…… och efter detta känner jag ingen livs lust alls har tänkt på allt som gör mig glad men apsolut inget får mig att bli glad eller orka kämpa… och har tappat över 40- 50 vänner som inte litar på mig och bara allmänt inte vill vara me mig längre! Och vill verkligen inte leva mer men vill inte göra min familj ledsna… pga av mig.. mår verkligen inte bra och min ända önskan är att försvinna och jag vet verkligen intr vad jag ska göra  för känns som jag kommer ta mitt liv när som helst... behöver verkligen hjälp
mvh Elin
elin

BUP svarar:
Hej Elin!
Så starkt av dig att skriva det här brevet!
Du har varit med om en väldigt svår och tung händelse, som djupt sårar var och en som utsatts för det. Du har säkert hört och läst om #metoo som är väldigt uppmärksammat just nu. Så du vet att du inte är ensam och det är många som vittnar om hur även ”mindre” attacker (t.ex. tafsande) känns. För dig som varit med om en våldtäkt är det säkert ännu tyngre att bära.
Du skriver inte om vem killen (eller mannen) var eller i vilket sammanhang det hände. Men det spelar faktiskt ingen roll - det viktiga är att du ska veta att det inte var ditt fel. Han bär hela ansvaret.
Många tjejer känner skuld och skäms när det hänt. Det ska du absolut inte göra. Vad han gjort är kriminellt och han bör polisanmälas. Jag skriver "bör" för du är inte tvungen om det känns för svårt på något sätt.
Du skriver att du inte vill göra din familj ledsen. De blir säkert väldigt upprörda, ledsna och arga när de får veta. Men du behöver deras stöd och behöver inte alls skydda dem. Dina föräldrar är äldre och mer livserfarna än du, du kan förmodligen lita på att de kan hantera det som hänt dig.
I första hand att vara ett stöd för dig, men också att polisanmäla och jag föreslår också en gynekologisk undersökning. Om det känns för svårt att berätta för dina föräldrar, så vänd dig till någon annan vuxen som du litar på .
I första hand är det våldtäkten som ni ska hantera och efter det så behöver ni nog tala om hur du kan skydda dig mot sådana händelser i framtiden.
På Tjejzonen kan du chatta anonymt med andra tjejer, det kan vara bra att "känna på" hur man kan berätta om vad som hänt.
Jag tycker du ska visa både ditt brev och mitt svar för dina föräldrar. Och jag önskar att du tar emot hjälp att ta dig igenom detta - det behöver du!