Känner mig ensam hela tiden
Hej, jag lider utav deprision och vill inte leva längre. Jag vet inte riktigt varför, det kan vara att jag känner mig ensam hela tiden även fast jag är med mina bästa vänner.
Jag har kännt så här i några år nu, tror det är tre år. Vid 10 så började jag att må dåligt för att jag hade så många olika fobier och sånt så då åkte jag till er och pratade om det, och då försvann det. Jag vill komma tillbaka men jag vågad inte säga till mina föräldrar att jag vilk dö för då kanske dom blir arga.
Jag har permanent tinnitus och det har jag haft i två år nu, jag kan inte sova utav det och det gör ju så att jag mår sämre. Jag kan inte känna mig glad för det finns nått där inne som gör ont.
Rör drygt ett år sedan så försökte jag dränka mig själv men min pappa han, men han frågade bara vad jag gjorde och jag minns inte så mycket men, jag har för mig att han blev lite arg och sedna åt vi och han har inte pratat med mig om det där. Och nu förra veckan så försökte jag strypa mig själv med ett tyg stycke.
Jag mår dåligt utav något, känner mig jätte ensam och jag har pratat med mina föräldrar om det men dom bryr sig inte så mycket, det är mest när jag ska sova som jag känner mig mest ensam och jag vågar inte ta mitt liv för vad händer med dom som lever runt omkring mig då? Det är bara det som stoppar mig, när jag var liten så trodde jag av någon anledning att ingen tyckte om mig eller älskade mig, det var nog det som startade allt.
Det som faktiskt gör så att jag vill leva är dom dära människorna som får mig att skratta och glömma allt det här. Jag vet inte vad jag ska göra??!

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en känsla av ensamhet. Den kommer mest på kvällen när du ska sova. Det är ju då man är som mest känslig för känslor och tankar och som man oftast inte fäster lika stor vikt vid under dagen, då man är upptagen av annat.
När man inte kan dela sina känslor med andra känner man sig ensam. Du verkar ha känt dig sedd och lyssnad på när du var på BUP senast och därför vill du komma tillbaka nu när du mår dåligt igen. Det tycker jag är en bra idé!.
Men du är rädd att dina föräldrar ska bli arga om du berättar hur du mår. Varför skulle de bli arga? Känner du att du inte riktigt blir tagen på allvar? Är du kanske arg på dem?
Kan du berätta för dina föräldrar att du har haft tankar på döden och om tygstycket? Det vore bra om du gjorde det. Och att du säger att du vill gå tillbaka till den du träffade på BUP.
Tillsammans med hen kan både du och dina föräldrar få  hjälp att förstå din känsla av ensamhet bättre och också bättre förstå vad man kan göra åt den.