Hur ska jag få mamma att förstå mig?
hej, för ca 5-6 år sedan blev mamma ihop med en gubbe som heter Micke och dom gifte sig för ca 4-5 år sedan. enda sen jag, min lillebror & mamma flyttade in till dom så har jag känt en slags rädsla att säga vad jag tycker eller tänker framför micke eller om han bara varit i närheten. Nu när jag är 13 år så har jag äntligen kommit över stadiet om att ha den här rädslan, jag vågar nu säga hur jag tycker & tänker inför alla i familjen. MEN, mamma blir sur... hon säger att jag har en attityd som inte är bra. Hon vägrar att lyssna när jag säger mina åsikter och formulerar mina argument i mot mig så jag ser ut som en idiot som inte vet vad jag sitter och säger. Jag känner min ensam. Mamma var den ända jag kände mig säker till, men nu, nu vet jag inte vem jag kan prata med... för att ingen förstår mig. Hur ska jag få mamma att förstå mig utan att hon ska behöva skrika på mig? vill verkligen ha hjälp. det här har gott överstyr.

BUP svarar:
Hej!
Det du berättar om tror jag att flera andra kan känna igen sig i. Som det där att känna sig ensam i sin familj, ensam med starka känslor, och att vara orolig för att allt ska gå överstyr.
Många barn vet hur tufft det kan vara när det kommer in en ny vuxen i familjen, en ny partner till ens förälder. Det är ju inte alls säkert att man funkar bra ihop med en styvförälder och ändå ska man bo tillsammans. Det är verkligen modigt av dig att vara ärlig med vad du tycker och tänker inför alla i familjen.
Många unga kan säkert känna igen hur jobbigt det är att komma på kant med sin mamma, när man tidigare känt att man är trygg och säker med henne.
Det är så klokt av dig att fråga: 'Hur ska jag få mamma att förstå utan att hon behöver skrika åt mig?' Ja, vad kan du göra? Nu kommer det att bli lite gissningar och kanske råd du finner opassande, eftersom jag inte vet vad du prövat hittills som du tycker inte har fungerat.
Ofta tycker jag att det är en bra idé att skriva ner vad man vill ha sagt. Lite som du gjorde hit till BUP. Ibland mer för sig själv, ibland som ett brev man lämnar till den man vill ska förstå.
Det kanske är bra om du kan prata med din mamma på tu man hand först, innan du tar upp vad du tycker inför hela familjen. Finns det tillfällen när bara ni två gör något tillsammans? Finns det något du skulle vilja att du och din mamma hittade på - en utflykt, gå på stan, gå och fika, gå till badhuset... ja, det skulle kunna vara vad som helst, som du gillar. Det är skönt att ha lite egen tid med en förälder. Särskilt om det har varit en period med mycket bråk.
Måste också passa på att fråga om det bara är hemskt med Micke? Eller har du och Micke har något gemensamt intresse, något som du tycker att han är bra på, något som du gillar att göra tillsammans med honom?
Eftersom du säger att du har en slags rädsla för honom undrar jag om det kan vara så att han gör dig illa, hotar eller slår dig. Om det är så är det väldigt viktigt att du säger det till din mamma eller någon annan vuxen du har förtroende för. Gör han det behöver du skyddas.
Ett annat råd har att göra med det där att det går överstyr. Så känns det ju när man i ett samtal, i en konflikt, börjar t ex skrika elaka saker till varandra. Om du har märkt att det blir så för dig att du, precis som din mamma, börjar skrika och så, då är det bättre att du går därifrån. Annars kanske det blir så att du säger saker som du också ångrar.
Bättre då att säga vad du tycker och tänker när du känner dig lugnare. Då kan din mamma lyssna lättare på vad det är du egentligen säger och förhoppningsvis då förstå dig bättre också.