Hela världen blev grå helt plötsligt
Hej bup,
Jag har sedan ungefär ett år tillbaka känt mig livlös. Det är som att hela världen blev grå helt plötsligt och jag slutade känna känslor överhuvudtaget. Jag känner mig inte lycklig längre, jag kommer inte ihåg hur det känns. Men jag känner inte smärta heller, utan det är bara som ett stort grått moln över mig. Jag brukade gråta väldigt mycket och alla känslor var så starka men helt plötsligt så är det som jag glömt hur man gör. Som att jag är helt apatisk. Mina kompisar är där för mig men de kan inte göra något för att förändra hur jag känner mig. Jag är så trött på detta, vad ska jag göra?
JB

BUP svarar:
Hej!
Du låter väldigt nedstämd. Du säger att det kom helt plötsligt. Hände något i ditt liv då som du kan koppla samman med den här känslan av livlöshet och apati som kom? Eller kom  känslan bara ändå?
Nedstämdhet kan vara en reaktion på att något svårt har hänt. Det kan också vara någon brist eller obalans i kroppen som gör detta. Man ska därför först utreda för att se om det finns någon somatisk orsak till nedstämdheten som behöver åtgärdas.
Jag tycker absolut att du ska söka hjälp för detta så att du kan må bra igen!  Vänd dig i första hand till din vårdcentral. Där kan de undersöka dig för att utesluta någon somatisk orsak till hur du känner dig. De ska sedan kunna erbjuda dig behandling, både medicin, om det behövs, och samtalskontakt. Om de inte kan erbjuda samtal på vårdcentralen kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Eftersom du är 18 år kan du inte längre vända dig till BUP. Beroende på hur stora dina svårigheter är kan du också kontakta vuxenpsykiatrin. För ungdomar i din ålder finns där något som kallas Mottagning för unga.
Läs gärna de länkar och frågor/svar som jag bifogar här nedanför. Kanske du kan få lite hjälp av dem.
Hoppas att du snart kan få hjälp.