Har aldrig försökt söka hjälp innan
Hej.
Jag har varit ganska deprimerad sens jag var 10. Försökte ta mitt liv första gången när jag var 12.
En gång till vid 16.
Har aldrig försökt söka hjälp innan pga att min pappa har haft sådna här problem. Han gick terapi, fick medicin och allt. Det har inte gått så bra för honom.
Pratade med min kompis som har hjälpt mig mycket och är den enda anledningen till att jag inte gjorde det vid 16, utan henne hade jag varit borta för länge sen. Hon fick mig att testa det här.
Vet inte vad jag ska göra dock, kan inte söka terapi hos t.ex. er för jag kan inte låta mina föräldrar veta.  Bor inte hemma och om dom fick reda på att jag inte mår bra skulle dom tvinga mig att bo med dom igen. Det var typ anledningen till att jag började må dåligt i början och hade inte klarat att bo där igen. Dessutom mår redan min mamma också ganska dåligt och känns skitigt att lägga mer stress på dom.
När det kommer till mina problem, avskyr mig själv. Känns som att jag inte har någon plats i världen. Sen har det funnits kärleksproblem också som inte precis har hjälpt mitt självförtroende.
Läste någonstans att det är värre om man redan har planerat hur man ska göra det. Har redan en plats och metod så antar att jag är där. Antar att det inte hjälper att det var impuls andra gången. Eller att jag hade gjort det om vännen jag nämnde innan slutade prata med mig.
Vet inte hur länge jag orkar.
Char

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du alldeles gör rätt i att undersöka möjligheterna att få hjälp – att träffa någon som ger dig all uppmärksamhet och försöker förstå och stötta dig.
Det är något vi alla behöver inte minst alla de som haft omständigheter hemma som gjort att ens föräldrar inte alltid har orkat eller kunnat vara bra och förstående föräldrar. Det kan finnas många skäl till att det varit så. Har du inte velat belasta dina föräldrar med egna problem?
Att avsky sig själv kan vara väldigt tärande. Då spelar det inte alltid så stor roll hur det egentligen är runt omkring. Man har alltid med sig känslan och tankarna att man inte tycker om sig själv. Men den känslan och de tankarna är ju inte direkt grundade på objektiva fakta utan har växt fram i barnets samspel med sin omgivning.
Du har dragit slutsatser om dig själv och de går väldigt bra att ifrågasätta och förändra. Så, vad jag vill säga är, att du med rätt hjälp kan må mycket bättre och upphöra med att avsky dig själv och då kommer du nog också att känna att du har en plats i världen. Du har en framtid.
Därför tycker jag du ska skrota din planering för självmord. Det är inte den framtiden du ska sträva och planera för utan att få hjälp att må bättre och kanske orkar du mer om du tror att du kommer att må mycket bättre framöver?
Vad som komplicerar det hela är att du absolut inte vill att dina föräldrar skall veta därför att de då vill att du ska bo hemma igen. Det blir en komplicerad situation som jag tycker du ska prata med någon om.
Du kan ringa Bris Tel.116111 och prata med en kurator och du kan ringa Mind - Självmordslinjen Tel.90101.
På båda dessa ställen finns erfarna medarbetare som kan hjälpa dig hur du nu på bästa sätt ska få hjälp att må bättre och inte att ta ditt liv.
I andra hand finns det viss hjälp och stöd att få på Tilia och Tjejzonen. Det ena utesluter inte det andra. Så mitt råd är att du inte ska ge upp utan fortsätta att söka hjälp och fortsätta prata om dig själv och hur du mår med andra.
På det sättet får du en plats i världen. Eller, jag antar du går i skolan. Finns det inte en kurator där som du kan börja prata med? Det kan ibland var väldigt bra hjälp.
Lycka till!