Inser hur misslyckad jag är
Hej! Jag har mått dåligt i en lång period. De känns som att ingen bryr sig hur jag mår. Jag gemför alltid mig själv med andra och inser hur misslyckad jag är, jag kan inte sluta. Jag har slutat brytt mig om människor som jag älskat. Blir arg för minsta lilla sak. Jag har funderat på självmord ett tag nu.
Bella

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver mycket i ditt korta brev utan fråga. Du visar alla tecken på att må dåligt och att du behöver hjälp. Bra att du skriver till oss. Kanske undrar du hur du ska kunna få hjälp? Hur ska du kunna få hjälp när det känns som om ingen bryr sig och du själv känner dig så misslyckad. Ofta, tror jag, att man önskar att någon ska se och förstå hur dåligt man mår och kanske föreslå någon lösning. Det kan kännas lättare än att själv först behöva ta initiativ. Det kan vara svårt när man inte vet hur man kommer att bli bemött.
Svårt att veta hur just du tänker, men jag tycker att du ska försöka själv att söka hjälp av något slag. Om ingen verkar bry sig hur du mår måste du själv göra din röst hörd. Du har ju tillgång till din ilska! Låt andra veta att du mår dåligt och att du vill ha hjälp att må bättre. Du måste bryta din isolering och det kan du göra genom att börja berätta hur du mår och har det. Var kan du få hjälp? Jag tycker du ska berätta för dina föräldrar och med dem ta kontakt med en vårdcentral eller BUP. Eller du kan själv ta kontakt med din skolkurator och be hen hjälpa dig. Om det känns svårt kan du ändå få en viss hjälp genom att chatta på Tjejzonen. Du skulle också kunna ringa Bris och prata med en kurator anonymt. Då skulle du kunna berätta lite mer om dig själv och om hur du har det.
Om man känner sig mycket nedstämd brukar rådet vara att ändå försöka vara aktiv fast det kan kännas motigt. Du har nu börjat genom att skriva till oss. Fortsätt på den vägen. Och att jämföra sig med andra så man hela tiden är sämre är nog ingen vidare rättvis jämförelse.
Våga se dina bra sidor! Lycka till!