Känner mig ensam och stressig
Hej! Jag är 19 år och har nyligen börjat på universitet. Problemet som jag har är att de senaste två åren har varit väldigt tufft och jag har mått super dålig, och speciellt jobbigt var det förra hösten då min mormor gick bort. Jag känner mig ensam och stressig, och har oftast humörsvängningar och känner mig deppig, brukar tappa kontrollen och gömmer mig för att gråta, ha panik attack eller skada mig. Alla runt omkring mig tror att jag är duktig, mår bra och har det bra, dvs. så brukar folk ha höga förväntningar och det har varit så hela livet. Så jag brukar oftast ljuga om allt möjligt för att visa att jag typ mår bra. Det känns också som att detta är något trivialt och kommer gå över och att jag inte kommer få någon hjälp, så därför har jag aldrig försökt att söka hjälp. Men de senaste två åren så har humörsvängningarna och panik attackerna påverkat mitt dagliga liv och det känns som att jag går upp i vikt. Jag har även tappat många av mina tidigare intressen och kan inte finna någon utgång eller hjälp och det känns som att jag själv och allt annat trycker ner mig. Jag vet inte vem jag ska kontakta för att få hjälp, och det här är första gången som jag berättar om detta, och det känns så läskigt.
Stressad och vill ha hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du vill börja prata med någon om hur du mår. Om det känns läskigt att bara skriva om det förstår jag att det finns/funnits många rädslor att prata med någon. Du nämner några farhågor –att dina problem är triviala, kommer att gå över av sig själv och att du inte kommer att få någon hjälp. Kanske är de tankar du har hur du kommer att bli bemött? Då är det inte konstigt att du försöker visa att du mår bra även om du innerst inne inte gör det. Då är det lätt att känna sig ensam även om man har vänner.
Jag tror du kommer ha mycket nytta av att prata med någon om dig själv. Dels kan du må bättre men det är också bra och utvecklande i en relation att kunna visa alla sina sidor – inte bara de ”bra”
Eftersom du går på universitet har du bra möjligheter att få hjälp genom Studenthälsan. Den hjälpen för studenter finns på alla universitet men kan se lite olika ut. Så ta kontakt med studenthälsan. Lycka till!