Skar mig första gången på riktigt i går
Hej! Jag har haft ångest som inte släpper ett tag nu. I början så brukade det bara vara när jag vaknade men nu ligger den i hela dagen.
Jag vet inte varför jag har ångest. Kanske är det för att jag känner mig misslyckad och jobbig eller för att det är stressigt i skolan. Det kan vara för att jag känner mognare oälskad och till besvär eller för att jag inte vet hur jag ska vara en bra vän.
Jag skar mig för första gången på riktigt igår. Först tog jag en kniv och skar, det började inte blöda särskilt mycket men det blev ett ganska stort sår och jag behövde ta i mycket. När jag lyckades få tag på ett rakblad och skar så gick det hål super lätt och det blödde ganska mycket. Jag visste inte att huden var så tunn.
Jag vill typ inte fortsätta skära mig för jag vill inte få ärr.
Det jag undrar är om jag borde fixa tid hos bup och hur?
Jag vill verkligen inte missa i skolan då det är så mycket plugg nu på gymnasiet. Jag pratar redan med en kurator inom en kyrka och jag har fixat tid med en till inom skolan, henne har jag dock inte pratat med än. Hon från kyrkan hjälper inte.
Vad tycker ni jag ska göra?
Vilsen

BUP svarar:
Hej!
Du har ångest men vet inte riktigt varför. Vad bra att du inte vill fortsätta att skära dig och har vänt dig till någon att tala med. Bra också att du har bestämt tid med en annan, om du inte var nöjd med den första.
Du undrar om du ska vända dig till BUP. Kanske är det bra att först tala med kuratorn i skolan, som du tänkt. Du säger att din ångest kan höra  ihop med stress i skolan och att du lätt känner dig misslyckad. Sådant kan vara bra att tala med skolkurator om.
Sedan kan ni tillsammans avgöra om det bästa är att vända sig till BUP. I så fall kan skolkuratorn skriva en remiss. Dina föräldrar kan också ringa och beställa tid.
På BUP vill man att  dina föräldrar deltar i kontakten, men du får möjlighet att tala ensam med någon om du vill. Att man vill att dina föräldrar ska vara med beror på att det är viktigt hur de kan hjälpa och stödja dig på ett bra sätt, så att du kan må bra.