Min tjej behöver hjälp
hej! de så att min tjej behöver psykisk hjälp. Hon har kon takt med socialen och kan därför inte prata med sina föräldrar om det eftersom hennes föräldrar är problemet. Hon vill att jag ska ring och prata med läkaren eftersom hon själv inte kommer ihåg vad hon säger. Jag vet allt eftersom hon är i luren med mig när detta händer.Jag undrar om jag kan kontakta läkaren själv.
ajla

BUP svarar:
Hej Ajla!
Jag tänker att ni kan göra på två sätt. Det ena är att du som ett stöd skulle kunna följa med din tjej till läkaren och att du under läkarbesöket kan be att få berätta om hur du uppfattar att din tjej mår.
Det andra du skulle kunna göra är att du kontaktar din tjejs socialsekreterare och berätta om den oro du har för henne och vad du vet om hur hon mår. Det rådet tycker jag är särskilt viktigt om du är mycket orolig för henne och känner ett stort ansvar. Då behöver vuxna få hjälpa till och avlasta dig i det. Det är inte meningen att du som själv är i tonåren ska behöva ha ett ansvar för en annan person då.
Hoppas du fick hjälp av dessa svar. Jag skickar med information om hjälp på nätet också om du behöver kunna chatta med någon, om du har fler frågor eller behöver få eget stöd.