Skäms för mina problem
Hej!
Jag är en tjej på 14 år, på senaste har jag haft väldigt låg självkänsla och även fått mycket ångest, men en annan grej jag även tänkt på är min vikt och mitt utseende, då jag börjat skippa måltider, ätit mindre eller endast vill äta nyttigt men även att det ända jag kan tänka på är hur mycket som är fel på mig. Då detta börjat påverka mig i mitt vanliga liv på det sätt att det blir jobbigare att sova, koncentrera mig och komma ihåg saker, har jag kollat upp detta på UMO och läst några frågor här. Jag känner igen mig i mycket som ätstörningar,deprioson och ångest.
Då jag har stora tillits problem har jag inte berättat för min familj eller mina vänner, men en stor andledning till att jag inte berättat för mina föräldrar är att flera av mina vänner går hos er av flera olika andledningar, och mina föräldrar alltid ska påminna mig om hur tur jag har att inte ha några problem och att vi inte behöver gå igenom allt det. Så man kan även säga att jag skäms över detta.
Så jag behöver hjälp, vad borde jag göra?
Låg självkänsla

BUP svarar:
Hej!
Det korta svaret på din fråga är att ja, du måste söka hjälp. Du har kollat och såg att du har symtom på en rad så kallade diagnoser, du nämner ätstörning, ångest och depression. Men vet du, det är inte namn på någon diagnos som är viktigt. Det viktiga är att du dras med en hel del problem som du ska hjälp med att ta itu med.
Du skriver att du har på senare tid har fått låg självkänsla. Det är inte ovanligt att man i tonåren hamnar i obalans med sin självbild, börjar jämföra sig med andra på ett nytt sätt och börjar hårdare granska sig själv. Och man "finner sig" sämre än andra, man ifrågasätter sig själv som i sin tur leder till oro, ångest, som leder till sömnproblem och koncentrationsproblem som stärker oron, ökar ångesten och så vidare i en riktigt ond cirkel. Då är det dags att ta hjälp för att kunna bryta denna onda rundgång, ju snabbare desto bättre.
Du skriver att du skäms inför dina föräldrar att "avslöja" att du inte är det problemfria barnet som de vill se dig att du är. Det betyder för mig att du försöker hålla masken för att inte göra dem besvikna. Men det kommer inte att hålla i längden.
Mitt första råd till dig är att du samlar mod och talar med dina föräldrar. Det kan hända att de först reagerar ganska starkt,  med bestörtning eller blir skrämda av problemen. Men föräldrarna brukar också hämta sig efter den första chocken och att känna deras stöd och hjälp brukar vara väldigt viktig för barnen. Om det underlättar kan jag föreslå att du visar ditt mejl och mitt svar för dem och då kan ni börja tala utifrån det som står här.
Om du ändå tycker att det är för svårt att ta bort din mask och visa för dina föräldrar vilka problem du brottas med kan du vända dig på egen hand till ungdomsmottagningen. De träffar många ungdomar med liknande problem som du har, du hittar förståelse och hjälp där. Många vårdcentraler har numera öppnat mottagning för psykiska problem, du kan också ringa ditt och fråga. På nätet kan du anonymt chatta på tjejzonen.se  Självklart kan du och dina föräldrar tillsammans också söka hjälp på BUP.
Låt inte dina problem växa till ännu större svårigheter, ta tag i dem nu, följ mina råd.