En komplicerad kompisrelation
Hej!
Jag undrar, hur vet man om man har blivit psykiskt/känslomässigt misshandlad, och kan man bli psykiskt misshandlad av en kompis?
Jag hade en bästa vän för några månader sedan (vi har tappat kontakten nu), låt oss säga att hon heter Natasha. Vi var bästa vänner i flera år. Hon var en fantastisk vän när hon faktiskt ville vara en, och hon gjorde mig jätteglad och det kändes som att hon var min själsfrände.
Men detta kunde ändras på ett ögonblick. Ena dagen var hon jättesnäll och kärleksfull, andra dagen började hon ignorera mig helt, och detta kunde hålla i sig i flera månader.
Natasha ignorerade mig och pratade knappt ens med mig. När vi faktiskt pratade så var hon på gränsen till elak, och hon var extremt sarkastisk mot mig, ibland framför våra kompisar och klasskamrater. Det var inte så att hon retades på ett sätt som alla vänner gör, utan det kändes som att hon verkligen ville såra mig. Vi bråkade heller aldrig, så det fanns ingen anledning till att hon skulle bete sig såhär. Efter att detta hade pågått i några månader, så blev hon "sig själv" igen som om ingenting hade hänt. Hon bad heller aldrig om ursäkt.
Till och med under de perioder som hon var snäll, så var hon extremt kontrollerande. Det var Natasha som praktiskt taget valde gymnasium och min gymnasielinje åt mig. Till exempel, när jag sa att jag ville gå estetiska linjen så skrattade hon åt mig och sa att jag inte skulle bli någon ifall jag valde det, även fast att jobba med konst var en dröm som jag hade. Hon fick mina ambitioner att se dumma ut.
På grund av henne så flyttade jag till Falun, även fast jag egentligen ville gå i Karlstad, och på grund av henne så blev jag osäker på mig själv och valde att gå humanistiska linjen istället. Det kändes som att hon alltid såg sig själv som överlägsen, och att jag var den som inte visste bättre. Hon nedvärderade mig även på andra sätt, t.ex så kunde hon säga saker som "du kommer vara en oskuld tills du blir 40, haha".
Sättet Natasha betedde sig på påverkade även min mentala hälsa. När hon var snäll så var jag extremt glad, nästan manisk. När hon var elak och ignorerade mig, ville jag ta livet av mig och det var då som jag gick in i svåra depressiva episoder.
Det känns som om jag överdriver, men jag vet inte. Är detta normalt?
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Ja, man kan tyvärr psykiskt och känslomässigt misshandlad av vem som helt, inte minst av en kompis. Man vet det för att man upplever det, punkt. Det finns ingenting i ditt mejl som verkar vara en överdrift, du beskriver er relation mycket klart, i tydliga ord och du för ett logiskt resonemang.
Varför din kompis betedde sig så olika mot dig under perioder antar jag har sin förklaring just hos henne. Om det går att prata med henne om hennes "elaka period" vore det säkert bra, men jag är mindre säker på att du når fram till en självinsikt hos henne. Prova kan man alltid göra.
Men jag ser ett problem som du själv har. Du beskriver er relation där du verkar ha hamnat i ett starkt beroendeförhållande. Som om du inte bara låtit dig att kontrolleras utan också att styras av henne. Det är någonting som du skulle behöva titta närmare på med en vuxens vägledning. Jag föreslår att du - oavsett hur er aktuella relation idag ser ut - går till ungdomsmottagningen. Det kan bli nyttigt för alla dina framtida relationer att ta lärdom av hur det kom sig att du blivit så starkt påverkad av en annans persons åsikter, bedömningar och hur du i framtiden kan stå upp för dina egna känslor, tankar, intressen och skapa jämbördiga relationer.